x تبلیغات
arooskhanoom

کامپوزیت دندان و بلیچینگ چه تفاوتی دارند؟

 با وجود نام آشنا بودن بلیچینگ برای بسیاری از افراد، پس از انجام آن تعداد زیادی از مراجعین احساس رضایت کافی ندارند. این بدین معنا نیست که بلیچینگ دندان کارآیی ندارد بلکه وقتی توسط دندانپزشک مجرب و با مواد با کیفیت بالا صورت پذیرد سفیدی طبیعی و روشن دندان‌ها نمایان می‌شود. حداقل در کوتاه مدت نتایج مناسبی در پی دارد. اما در بیشتر موارد افراد بیش از چند درجه روشن‌تر شدن دندان‌ها را مد نظر دارند. ترجیح بسیاری از آن‌ها لبخند هالیوودی و با تمرکز روی رنگ دندان است. شاید علت این امر در این باشد که در زیبایی لبخند، رنگ دندان‌ها اثر بسیار چشم‌گیر تری دارد.

جهت آشنایی و کسب اطلاعات در انتخاب بهترین متخصص دندانپزشک کودکان کلیک کنید.

شیوه‌های زیبا سازی دندان‌ها و تفاوت‌های آن‌ها

برای سفیدتر کردن دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها دندانپزشکان می‌توانند از سه شیوه بهره ببرند: بلیچینگ، کامپوزیت رزین یا لمینت دندان. بیشتر مراجعین اغلب خواستار بلیچینگ هستند زیرا بیش از سایر روش ها آن را می‌شناسند. هر چند تفاوت های کامپوزیت دندان و بلیچینگ فقط به رنگ و شیوه‌ی انجام محدود نمی‌شود:

رنگ

اثرات کوتاه مدت این شیوه‌ها قابل اندازگیری نیست اما هر سه روش در نهایت دندان‌های سفیدتری را ایجاد می‌کنند، با این تفاوت که کامپوزیت از بلیچینگ نیز می‌تواند چندین درجه روشن‌تر باشد. از آن‌جایی که دندان‌های طبیعی فرد بلیچینگ می‌شوند روند زرد شدن یا تغییر رنگ آن‌ها ادامه می‌یابد و افراد ممکن است دو یا حتی سه بار در سال بلیچینگ انجام دهند. خصوصا اگر فرد از موادی چون قهوه، الکل و چای به وفور مصرف کند و استعمال دخانیات چون سیگار و قلیان نیز داشته باشد شدت این تغییر رنگ بیشتر خواهد بود. در این حالت کامپوزیت از نظر رنگ پذیری می‌تواند مقاومت بیشتری نسبت به دندان‌های طبیعی نشان دهد.

مدت زمان و راحتی انجام کامپوزیت و بلیچینگ

از نطر زمان و شیوه‌‌ی انجام بلیچینگ در مدت زمان کمتر و آسان‌تری صورت می‌گیرد. میزان آسیب وارده به مینای دندان نیز چندان زیاد نیست. در کامپوزیت نیاز به آماده کردن دندان می‌باشد و میزان بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می‌شود. اما ماندگاری کوتاه مدت بلیچینگ سبب انجام شدن مجدد آن شده و در نتیجه با تکرار بلیچینگ احتمال آسیب به مینای دندان نیز وجود دارد.

هزینه

از نظر هزینه، تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ می‌تواند قابل ملاحظه باشد. اما با توجه به اثرات بلند مدت کامپوزیت در مقابل بلیچینگ در طولانی مدت این هزینه کامپوزیت می‌تواند برای فرد به صرفه باشد.

منبع: https://www.tajdentalclinic.com/

 

 

 

 

 

پاسخگویی به سوالات متداول ارتودنسی دندان

 

امروزه روش های متعددی برای درمان بیماری های دهان و دندان وجود دارد که هر یک در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرندارتودنسی دندان یکی از این روش ها می باشد که امروزه استفاده از آن گسترش چشمگیری یافته است. تمام افرادی که می خواهند از این روش درمانی استفاده نمایند سوالات متداولی در ذهن خود دارند که به دنبال یافتن پاسخ برای آن ها می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده فیلم ارتودنسی دندان کلیک کنید.

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

معمولا دستگاه ارتودنسی به مدت 24 ماه باید بر روی دندان ها بماند تا نتیجه ی مورد نظر حاصل شود. البته بنا به شرایط مختلف و وضعیت جسمانی بیماران می تواند کمتر و یا بیشتر شود.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

با توجه به این که هدف از ارتودنسی اصلاح شکل دندان ها و هدایت آن ها به جای اصلی خود می باشد بهتر است این کار را در زمان رشد استخوان فک و دندان های دائمی انجام داد. در سن 8 تا 12 سالگی معمولا این اتفاق می افتد.(سن رویش دندانهای آسیاب کودکان)

هزینه های مربوط به ارتودنسی چقدر است؟

اگر بخواهیم میزان هزینه ها را به طور دقیق بیان کنیم باید بگوییم که این کار تقریبا غیر ممکن می باشد چرا که برآورد هزینه ها به عوامل متعددی مانند طول دوره درمان، وسایل مورد نیاز برای درمان، میزان آماده سازی های لازم قبل از ارتودنسی مانند جرم گیری دندان و ... وابسته می باشد.

در دوره درمان ارتودنسی چه مراقبت هایی نیاز است؟

با توجه به این که دستگاه های ارتودنسی حساس می باشند، در نگهداری از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید. برای مثال بهتر است از خوردن غذا های سخت و چسبناک در این دوره پرهیز کنید. همچنین استفاده از مسواک های مخصوص و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به شدت توصیه می شود. یکی دیگر از مراقبت های مهم در این دوره معاینات دوره ای توسط بهترین متخصص ارتودنسی می باشد.

آیا بعد از در آوردن براکت ها، کار درمان ارتودنسی تمام می شود؟

خیر این گونه نیست و بعد از در آوردن براکت ها باید تا مدتی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کرد.

سفید کردن دندان ها با استفاده از روش های مختلف قبل از درمان ارتودنسی بهتر است یا بعد از آن؟

بهتر است این کار بعد از ارتودنسی انجام شود. با توجه به این که در ارتودنسی موقعیت دندان ها تغییر می کند ممکن است بعد از آن سطح جدیدی از دندان ها دیده شود به همین دلیل بهتر است این کار را بعد از انجام ارتودنسی انجام داد.

 

 

صفر تا صد تفاوت لمینت و روکش دندان

 

انتخاب لمینت و روکش دندان بستگی به شرایط فرد و دندان ها و نوع اقدام مورد نظر دارد. در ادامه با بهترین  کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت فقط جلوی دندان را پوشانده و به اندازه ی روکش ها تهاجمی نیستند. علت این امر این است که در آماده سازی دندان برای لمینت حجم بیشتری از دندان فرد سالم باقی می ماند. در حد 0.5 میلی متر از سطح مینا برای این امر تراش داده می شود. (قیمت لمینت دندان چیست؟)

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کل دندان را در بر می گیرد و برای قرار دادن روکش حجم زیادی از دندان ها تراش داده می شود. در صورتی که فرد پوسیدگی دندان داشته باشد دندان پزشک بخش پوسیده ی دندان را حذف کرده و سپس روکش را قرار می دهد.

از کجا بدانیم لمینت دندان بهتر است یا روکش؟

در صورتی که حجم زیادی از دندان پر شده، عصب کشی شده، یا حجم زیادی از آن کرم خورده یا شکسته است احتمالا روکش دندان گزینه ی بهتری است. در صورتی که خود دندان تا حدی سالم است و بازسازی دندان به منظور زیباسازی آن می باشد، استفاده از لمینت گزینه ی بهتری می باشد. لمینت برای اصلاح نواقص جزئی نیز کاربرد دارد.

مزایا و معایب لمینت و روکش دندان

مزایای لمینت

- در طولانی مدت، از نظر زیبایی نسبت به روکش ها بهتر هستند زیرا باعث التهاب لثه پس از چند سال نمی شوند.

- برخی از لمینت ها چندان به تراش لثه نیاز ندارند در نتیجه بخش بیشتری از دندان طبیعی فرد سالم می ماند.

- دندان هایی که لمینت شده اند میزان جابه جایی اندکی دارند.

معایب لمینت

- لمینت بخش بیشتری از دندان فرد را در معرض پوسیدگی مجدد می گذارند.

- لمینت ها قابل جایگزینی نیستند

- هزینه ی بالای لمینت دندان

مزایای روکش دندان

- بیشتر دندان پوشیده می شود پس دندان نسبت به پوسیدگی از آسیب پذیری کمتری برخوردار است.

- روکش های پورسلین شبیه دندان طبیعی فرد هستند.

- روکش ها نسبتا دائم بوده و نیاز به در آوردن و تمیز کردن مشابه پروتز موقت دندان ندارند.

معایب روکش دندان

- بیشتر دندان طبیعی فرد برای قرار دادن روکش تراش می دهند.

- دندان روکش شده ممکن است نسبت به گرما و سرما در ابتدای امر حساس باشد.

- روکش پورسلین شکننده است و در طول زمان می تواند شکننده باشد.

- پورسلین هایی که در ترکیب با فلز هستند خط تیره ای بین دندان طبیعی و روکش ایجاد می شود.

منبع: بیمارستان دندانپزشکی کودکان

 

آشنایی با ارتودنسی طرح دار

 

بسیاری از بزرگسالان و کودکان، ممکن است به خاطر ترس از به خطر افتادن زیبایی ظاهر و لبخندشان، از انجام ارتودنسی با بریس های زمخت و بی روح فلزی گریزان باشند و تمایلی برای انجام این کار از خود نشان ندهند. همچنین بعضی از ناهنجاری‌ها و مشکلات دندانی، تنها با کمک بریس های ثابت ارتودنسی فلزی و سرامیکی درمان می‌شوند. مثلا مشکلات و ناهنجاری‌های شدید دندانی را نمی‌توان با کمک بریس های متحرک ارتودنسی اینویزیلاین درمان کرد.

ارتودنسی طرح دار چیست

ارتودنسی چگونه است؟ ارتودنسی طرح دار، همان ارتودنسی با استفاده از براکت‌های ثابت سرامیکی است. تفاوت آن با ارتودنسی سرامیکی معمولی که شما می‌شناسید، در طرح دار بودن به راکت‌ها است. براکت‌های ارتودنسی طرح دار، ساده و شفاف نیستند و در طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند. طرح دار بودن این به راکت‌ها ظاهر این نوع از ارتودنسی‌ها را برای کودکان و حتی برای بزرگسالان، جذاب‌تر می‌کند. انجام این روش برای بزرگسالان و کودکانی که به دلیل بی روح بودن این بریس ها و ترس از به خطر افتادن زیبایی لبخندشان در طول دوره انجام درمان ارتودنسی از این نوع ارتودنسی دوری می‌کنند، مناسب است.

ارتودنسی رنگی چیست

ارتودنسی رنگی همان ارتودنسی ثابت است که با کمک بریس های رنگی انجام می‌شود. منظور از رنگی بودن این بریس ها، وجود کش های رنگی است که در اطراف به راکت‌های فلزی و سرامیکی قرار می‌گیرند. این کش های رنگی، در رنگ‌های بسیار متنوع موجود هستند و بیمار می‌تواند از هر رنگی که دوست داشته باشد در ترکیب بریس های ارتودنسی خود استفاده کند. همچنین در هر جلسه ملاقات با دندانپزشک متخصص ارتودنسی، بیمار می‌تواند از او بخواهد که رنگ این کش ها را عوض کرده و از کش های جدیدی در ترکیب ارتودنسی او استفاده کند. ارتودنسی با این بریس های رنگی می‌تواند کودکان و حتی بزرگسالان را به انجام ارتودنسی روی دندان‌هایشان ترغیب کند.

بیشتر بخوانید... رویش مجدد دندان دائمی

بعضی از مزایای انجام ارتودنسی طرح دار و رنگی

  • با کمک این نوع از ارتودنسی‌ها، می‌توان حتی شدیدترین و حادترین ناهنجاری‌های دندانی را درمان کرد.
  • شما در انتخاب رنگ بریس ها و طرح براکت‌های فلزی، کاملا آزاد هستید.
  • شما می‌توانید به جای استفاده از یک رنگ، از دندانپزشکتان بخواهید که از ترکیب دو یا چند رنگ در بریس های ارتودنسی شما استفاده کند.
  • این نوع از ارتودنسی‌ها، هزینه‌های درمانی کمتری نسبت به سایر انواع ارتودنسی‌ها مثل ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین، به شما تحمیل می‌کنند.
  • ارتودنسی‌های رنگی و طرح دار می‌تواند کودک یا نوجوان شما را برای انجام ارتودنسی مشتاق کند؛

 

 

 

همه چیز درباره ی لمینت کریستالی

 

لمینت کریستالی نسل جدیدی از انواع لمینت هاست که دیگر مشکلات لمینت های سرامیکی و قدیمی را ندارد. در واقع یکی از مشکلاتی که لمینت های قدیمی داشتند، تراشیدن دندان ها بود. یعنی احتیاج بود که برای گذاشتن لمینت سرامیکی ابتدا کمی دندان تراشیده شود که این موضوع آسیب جدی به دندان وارد می کرد. ظهور لمینت های کریستالی، کمک بسیار زیادی در حفظ سلامت دندان ها در کنار استفاده از لمینت کرد. (جهت مشاهده عکس لمینت دندان کلیک کنید.)

ویژگی های برجسته ی لمینت کریستالی

یکی از برترین ویژگی هایی که این لمینت ها دارند، ضخامت خیلی نازک آن هاست.

ویژگی مهم دیگر لمینت کریستالی که در واقع نوعی مزیت نیز محسوب می شود، این است که این لمینت ها برای نصب شدن تنها به چسب نیاز دارند و خیلی راحت بر روی دندان می چسبند.

این لمینت ها شباهت خیلی خیلی زیادی به مینای خود دندان دارند.

درخشندگی بالای این لمینت های، زیبایی دندان ها چند برابر کرده و همچنین ساختار کریستالی ان ها، از جذب هر گونه مواد رنگی و آب، مبرا می باشد.

تفاوت کامپوزیت با لمینت های کریستالی

به طور کلی هم کامپوزیت و هم لمینت دندان کریستالی برای اینکه اجرا شوند، ابتدا باید اصلاحاتی در ایراداتی که در داخل دندان و دهان وجود دارند، انجام شود. ایراداتی مانند پوسیدگی دندان ها، شکستگی دندان ها، فاصله ی بین دندانی، ترک های دندانی و رنگ تیره ی دندان ها.

اما کامپوزیت به نسبت لمینت کریستالی ضخیم تر بوده و ظاهری زمخت تر دارد.

زمانی که برای نصب کامپوزیت صرف می شود به مراتب خیلی بیشتر از زمانی است که برای نصب لمینت های کریستالی گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید... دندانپزشکی کودکان تهران

چه مواردی بر روی هزینه های نصب لمینت های کریستالی تاثیر می گذارند؟

قیمت استفاده از لمینت های کریستالی به موارد خیلی زیادی بستگی دارد اما چیزی که واضح است، بیشتر بودن قیمت لمینت کریستالی به نسبت لمینت های سرامیکی قدیمی می باشد. یکی از مهم ترین وارد موثر بر روی قیمت لمینت های کریستالی، کلینیک دندانپزشکی است که انتخاب می شود. مورد دوم، برند لمینتی است که استفاده میشود و مورد بعدی که اتفاقا خیلی هم مهم است، میزان بهم ریختگی دندان ها و مشکلاتی است که دندا ها قبل از گذاشتن لمینت دارند.

یادتان باشد که در خدمات این چنینی مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ترمیم دندان شکسته، دندانپزشکی کودکان و... هرگز گول قیمت کمتر و ارزانی را نخورید. چون استفاده از مواد بی کیفیت و عدم تخصص پزشک مربوطه می تواند موارد جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج دنتال

 

 

ارتودنسی و دیابت

 

بیماری قند یا دیابت یک بیماری متابولیکی است که حداقل در حدود 3 تا 4 درصد جمعیت جهان دارای این بیماری می باشند و روز به روز در حال افزایش است. این بیماری توسط هایپرگلایسمی مزمن ناشی از کمبود مدیریت انسولین و یا نقص در ترشح انسولین بوجود می آید.

 دیابت شامل دو نوع است:

دیابت نوع اول که کمبود در ترشح انسولین است و فرد مبتلا باید انسولین تزریق کند و بدلیل بروز سریع علائم در دوره نوجوانی، دیابت نوجوانی نیز نامیده می شود.

دیابت نوع دوم که غیر وابسته به انسولین و فرد مبتلا نیاز به تزریق انسولین ندارد. دیابت نوع دوم ترکیبی است از مقاومت در برابر انسولین و واکنش ناکافی ترشح انسولین جبرانی.

امروزه هیچ محدودیتی برای مراحل انجام ارتودنسی وجود ندارد و بسیاری از افرادی که دیابت دارند به درمان ارتودنسی احتیاج دارند. اما باید در نظر داشت که حرکت دندان در ارتودنسی با بازسازی استخوان صورت می گیرد. در افراد مبتلا به دیابت زمینه ابتلا به بیماری های پریودنتال افزایش می یابد. هنگامی که استخوان از بین می رود دندان های اطراف را از دست می دهد اغلب این دندان ها به موقعیت های نامطلوب حرکت می کنند. از دست دادن استخوان همراه با التهاب می تواند در حرکت دندان در ارتودنسی، حرکت های غیر قابل پیش بینی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید... دندان تا چند سالگی در میاد

دیابت ممکن است در هر سنی وجود داشته باشد بنابراین:

  • یک فرد دیابتی که به دنبال درمان ارتودنسی می باشد باید مراقب قند خون خود باشد و با کنترل قند خون، قند خون منظم و پایداری داشته باشد.
  • بیماران دیابتی به شرط اینکه دوره مراقبت بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند و برنامه منظمی داشته باشند می توانند درمان ارتودنسی خود را شروع کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت که بیماری آنها بخوبی کنترل شده است، مانعی برای درمان ارتودنسی ندارند.
  • در بیمارانی که وضعیت بیماری آنها کنترل نشده و یا سطح کنترل ضعیف است درمان ارتودنسی انجام نمی شود.
  • حفظ بهداشت در ارتودنسی در بیماران دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهترین متخصص ارتودنسی با در نظر گرفتن شرایط و نوع دیابت بیماران خود را بررسی کرده و درمان ارتودنسی را شروع می کند.

 

 

یک برند خوب کامپوزیت چه ویژگیهایی نسبت به کامپوزیت های دیگر دارد؟

در واقع کامپوزیت دندان مناسب برای انجام ونیر بایست استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد تا در برابر فشار های وارده براحتی نشکند. در ضمن بایست بتوان سطح آنرا خوب پالیش و صیقلی کرد تا انعکاس نور از سطح آن، نمای زیباتری ایجاد کند. مورد دیگر انکه ثبات رنگ بالایی داشته باشد و بمرور دچار تیرگی نشود.

و البته در اخر اینرو هم اضافه کنم که مهمتر از برند، کیفیت درمان انجام شده توسط دندانپزشک است و حتی بهترین برندهای کامپوزیت هم اگر درست کار نشوند منجر به شکست درمان می شود.

بیشتر بخوانید... هزینه لمینت دندان چقدر است

آیا کامپوزیت ونیر باعث بیرون زدگی و مصنوعی بنظر رسیدن دندانها می شود؟

کیس بالا، اصلاح دندانها به روش کامپوزیت ونیر بود که برای یکی از مراجعه کنندگان عزیز انجام شد، و هدفم از گذاشتن نشون دادن میزان برجستگی کامپوزیت روی دندانها است. همانطور که می بینید، اگر کار با ظرافت و دقت انجام شود، لایه کامپوزیت ونیر بقدری نازک است که هیچ برجستگی روی دندان ایجاد نمی کند، اونهم با توجه به اینکه دندانها اصلا تراش داده نمی شوند...

ايا بين برندهاى مختلف كامپوزيت اختلاف است؟

بايست بدانيد كه كامپوزيت دندان هم دسته بندى دارد. در واقع كامپوزيت ماده اى است كه يك بيس رزينى دارد كه داخل آن ذرات سراميكى ريزى وجود دارد. بر اساس سايز ذرات داخل بيس كامپوزيت، كامپوزيت دسته بندى مى شود. سايز اين ذرات از دهم ميليمتر تا ميكرون و نانو متغير است.
امروزه در كارهاى زيبايى بيشتر از كامپوزيت هاى با سايز ذرات نانو استفاده مى شود.
كيفيت كامپوزيت ها هم متفاوت است و بعضى كامپوزيت ها داراى شفافيت و ماندگارى بالاترى هستند.
در ضمن رنگ كامپوزيت ها هم استاندارد مشخصى ندارد و طيف رنگى برندهاى مختلف كمى با هم متفاوت است. بنابراين هم استفاده از برندهاى معتبر توصيه مى شود و هم انكه لازم است دندانپزشك تجربه كار با برندهاى مختلف را داشته باشد و بداند كه طيف رنگى هر برند كامپوزيت به چه صورت است.
در حال حاضر چند برند معتبر و خوب كامپوزيت وجود دارد كه در اين مركز بر اساس شرايط دندان و سليقه رنگ بيمار، انتخاب بين انها صورت مى گيرد.
در انتها در مورد رنگ كامپوزيت اين نكته را هم اضافه كنم كه طيف رنگى بعضى كامپوزيت ها كمى ته رنگ كرم دارد كه اصطلاحا رنگ ( سفيد افتابى ) دارند ولى بعضى كامپوزيتها كمى ته رنگ ابى-خاكسترى دارند و يا اصطلاحا رنگ( سفيدمهتابى) دارند.

منبع: کلینیک تخصصی تاج دنتال

 

آیا می توان در زمان ارتودنسی عکس برداری نمود؟

 

یکی از قسمت های مهم درمان ارتودنسی دندان، قسمت عکس برداری از دندان است، در واقع عکس در مراحل ارتودنسی دندان می ‌تواند تمام مراحل درمان را تعیین کند؛ بنابراین باید به خوبی انجام شده و با دقت عکس برداری صورت بگیرد. ارتودنسی عکس سه بعدی احتیاج دارد که با اشعه ایکس انجام می شود، همچنین باید کیفیت و تصویربرداری عکس ارتودنسی هم باید بالا باشد تا بتوانند کوچکترین مشکلات را نشان دهد.

عکس در ارتودنسی

اثرات پیشرفت در فناوری های ضبط دیجیتال در بخش‌ های مختلف قابل مشاهده است. دندانپزشکی نمونه مهمی از عکاسی دیجیتال دندانپزشکی می باشد که به بخش اساسی در درمان‌ های ارتودنسی تبدیل شده است، عکاسی دیجیتال دندانپزشکی یا دیدی پبیشتر پزشکان را قادر می کند تا مراحل اصلی درمان را ثبت کنند. این امر همچنین از نظر جنبه های ارتودنسی کمک می‌کند تا انگیزه و همکاری بیمار را در طول روند درمان افزایش دهد. این جنبه ها عبارت اند از:

  • برقراری ارتباط با بیماران
  • بررسی شخصی متخصصان
  • برنامه ریزی درمانی
  • ارائه درمان

عکس برداری برای ارائه درمان و پیگیری اهداف بالینی آموزش و اهداف بازیابی در رشته ارتودنسی در واقع به این صورت انجام می شود که ۴ عکس خارج دهانی و ۵ عکس داخل دهانی از دندان گرفته می ‌شود. این کار برای برنامه ‌ریزی و برنامه درمانی مناسب انجام می گیرد.

تفاوت عکس خارج و داخل دهان

عکس های خارج دهانی باید ظاهر صحیح بیمار و لبخند طبیعی را نشان دهد؛ چراکه این نکته برای متخصص ارتودنسی خوب  بسیار حائز اهمیت است و عکس های داخل دهانی هم باید دندان و انسداد کامل دندان را نشان دهد.

عکاسی چه عواملی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ 

  • روش تجمع بزاق

یکی از نگرانی‌ های مهم در عکاسی داخل دهانی ارتودنسی، تجمع بزاق است، عدم آسپیراسیون بزاق بدون ایجاد اختلال در میدان دید، چالشی برای این تکنسین و ایجاد مزاحمت برای بیماران بود.

بیشتر بخوانید... دندان کرسی کودک کی در میاد

  • روش عکاسی باکال و اکلوزال داخل دهانی

نوعی از مرحله عکاسی باکال و اکلوزال دهانی نام دارد که در این مرحله به طور همزمان از سه مورد مختلف دوربین، جمع کننده ها و آینه ها استفاده می ‌شود.

  • روش عکاسی داخل دهانی

بیشتر شکایات بیماران مربوط به جمع کننده ها و آینه های داخل دهان بود. بیماران گزارش کردند که اندازه و ساختار جمع کننده ها در درجه اول باعث درد و احساس فشار بیش از حد روی بافت های نرم می شود.

 

 

تمام روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

 

افرادی که به اتمام مراحل ارتودنسی نزدیک می شوند هیجان زیادی دارند. زیرا بعد از ماه ها تحمل دستگاهی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک اکنون دندان هایشان صاف شده و با اعتماد به نفس بالایی منتظر لذت بردن از لبخند جدید خود هستند. اما پیش از آنکه لبخند این افراد کامل، بی نقص و زیباتر شود، باید تغییر رنگ دندان های خود به دلیل وجود براکت ها و اجزای مختلف بریس  را برطرف کنند. 

علت تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی چیست؟

اگر ماه ها یا سال ها است که از بریس استفاده می کنید ، ممکن است متوجه شوید که قسمت هایی از دندان های شما رنگ روشن تری نسبت به بخش های دیگر دارند. به عبارتی جایی که براکت نصب بوده رنگ روشن تر و سفیدتری نسبت به بخش های دیگر دندان دارد.

 این موضوع به این دلیل است که براکت هایی که روی دندان های شما چسبیده اند ، مینای دندان را از قرار گرفتن در معرض تمام مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف کرده اید محافظت می کند اما سایر بخش های دندانی در معرض مواد غذایی و تغییر رنگ است.

 این  موضوع باعث می شود که دندان های اغلب افرادی که ارتودنسی کرده اند از نظر رنگ و ظاهر یکدست نباشند و کثیف به نظر برسند. حتی ممکن است جای براکت ها طوری به نظر برسد که دندان لک شده است.

آشنایی با مهمترین روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

1.     استفاده از محصولات سفید کننده بدون نسخه

  • نوارهای سفیدکننده
  • خمیردندان های سفید کننده
  • و قلم های سفید کننده

2.     استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های سفید کننده دندان را می توانید از مطب متخصص ارتودنسی خوب خود تهیه کنید و در خانه استفاده کنید. این کیت ها حاوی قالب ها یا تری های مخصوص دندان شما هستند که در داخلشان ژل سفید کننده قرار میگیرد. به طور مشابه درصد مواد سفید کننده در این کیت ها نیز پایین است و با اینکه میزان سفید شدن دندان ها پس از ارتودنسی با این کیت ها نسبتا خوب است اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست.

3.      بلیچینگ تخصصی دندان ها در مطب

در حالی که محصولات بدون نسخه و کیت های خانگی سفیدکنندگی دندان به راحتی در دسترس هستند، اما اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید فرآیند بلیچینگ در مطب را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید... مدت زمان درآمدن دندان دائمی

منبع

 

 

جراحی سینوس برای کاشت ایمپلنت دندان

 

به دلیل آناتومی استخوان‌بندی، مقدار استخوان فک بالا و استخوان فک پایین با یکدیگر متفاوت است. افرادی که دندان‌های موجود در فک بالا را ازدست‌ داده‌اند و مقدار استخوان کافی در محل دندان آسیای بزرگ یا استخوان فک بالا جهت قرارگیری ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد نیازمند جراحی سینوس لیفت می‌باشند.

از دست دادن دندان‌ها باعث از دست دادن استخوان نیز می‌شود، هنگامی‌ که شخصی در بلند مدت دندان خود را ازدست ‌داده باشد، استخوان نیز در آن قسمت شروع به تحلیل رفتن می‌کند و حجم برای قرار دادن ایمپلنت کافی نمی ‌باشد. استخوان ممکن است به دلیل تحلیل لثه نیز تحلیل برود. سینوس‌های فک بالا نیز ممکن است بسیار به ریج استخوان بالا نزدیک باشند و فک بالا جهت قرار گرفتن ایمپلنت مناسب نباشد. اندازه و شکل سینوس در هر شخصی متفاوت است وسینوس می‌تواند با افزایش سن بزرگ‌ تر شود.

در جراحی سینوس لیفت با ایجاد حفره ای روی ریج استخوانی، جراح به غشای سینوس دسترسی پیدا میکند و به آرامی آن را بالا داده و پودر استخوان در محل قرار میدهد. به گذشت زمان، پودر استخوان با استخوان طبیعی بیمار جایگزین شده و آماده قرار دادن ایمپلنت میباشد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

خیلی از کسانی که می‌خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند نگران درد بعد از ایمپلنت هستند.

در حین عمل ایمپلنت، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند و بنابراین در حین انجام کار شما دردی را حس نمی کنید.

اما بعد از عمل ، احتمالا کمی درد خواهید داشت و درد ان تقریبا مشابه درد بعد از کشیدن دندان است، اما اینکه این درد چقدر طول می‌کشد و چقدر شدت دارد، بسته به هر فردی متفاوت است. در ضمن راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها این درد را برطرف کرد یا به حداقل رساند.

میزان دردی که بعد از کاشت ایمپلنت احساس می‌کنید به این بستگی دارد که وسعت جراحی چقدر بوده و اینکه چه تعداد ایمپلنت دندان انجام داده‌ اید. هرچه فرایند عمل طولانی‌ تر باشد و ایمپلنت‌های بیشتری انجام داده باشید، درد بعد از جراحی هم بیشتر خواهد بود.

جهت مطالعه پیرامون لمینت دندان و هزینه ی لمینت دندان کلیک کنید.

و اما اینکه بعد از ایمپلنت چند روز درد دارید؟

نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد و میزان و طول این درد برای هر فردی متفاوت است. با این حال، معمولاً افراد حداکثر تا ۱۰ روز بعد از جراحی این درد را احساس می‌کنند. در این مدت برایتان مسکن‌هایی تجویز می‌شود تا دردتان را تسکین دهد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد

 

 
صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 صفحه بعد