x تبلیغات
arooskhanoom

جرم گیری دندان قبل از درمان ارتودنسی

 

جرمگیری قبل از ارتودنسی متحرک یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.

تا پس از اتمام دوره ی ارتودنسی دندان های مرتب، سالم و تمیزی داشته باشیم.

علت جرم گیری قبل از ارتودنسی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که یک دکتر ارتودنسی ترجیح می دهد با همکاری با دندانپزشک قبل از شروع درمان ارتودنسی نامرئی ابتدا دندان های شما را جرم گیری کند سپس درمان را آغاز کند و هزینه ارتودنسی را به شما اعلام کند.

یک ارتودنتیست می خواهد بداند که آیا دندان های شما به اندازه کافی سالم هستند ؟

لثه ها و استخوان های نگهدارنده دندان شما از مقاومت خوبی برخوردار هستند؟

علاوه بر این قبل از قرار دادن بریس بر روی دندان های شما باید دندان هایتان تمیز شوند.

تا اگر پوسیدگی و فسادی وجود داشته باشد بر طرف شوند.

 ارتودنتیست چه هدفی را دنبال می کند؟

یک متخصص ارتودنسی قبل از شروع کار اهدافی را در نظر دارد.

او بررسی می کند که آیا :

  • حمایت استخوان نگهدارنده دندان شما کافی است
  • آیا معایب دندان های شما تحت نظر یک دندانپزشک بر طرف شده است؟
  • لثه های شما در سلامت عالی هستند

به این ترتیب هنگامی که براکت ها روی دندان شما پیوند می خورند دندان های شما به علت پوسیدگی دچار شکستگی و خونریزی بیش از حد نمی شود.

جرم ها چگونه به وجود می آیند ؟

بزاق دهان به طور طبیعی دارای املاح و مواد معدنی است که در قسمت هایی از دندان ها رسوب می کنند.

در اثر مرور زمان میکروب های دهانی و مانده مواد غذایی به این رسوبات اضافه شده و اولین مراحل  تشکیل پلاک آغاز می شود.

در مراحل اولیه پلاک ها به آسانی با مسواک و نخ دندان قابل پاک شدن هستند.

اما اگر به موقع از روی دندان برداشته نشوند این پلاک ها به مرور حجیم شده.

سپس به جرم تبدیل می شود.

جرم ها از بافت سختی تشکیل شده اند که از تجمع و گرد همایی پلاک ها یی که به موقع تمیز نشده اند تشکیل شده اند.

جرم ها یکی از عوامل:

  •   پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان
  •  بیماری های لثه هستند

علاوه بر آن جرم ها رنگ  و سلامت دندان ها را نیز تهدید می کنند.

جرم دندان بر خلاف پلاک ، در رو ی دندان ها و همچنین ما بین دندان ها کاملا مشهود می باشد.

دندان ها و فضای دهان با برداشتن جرم ها به طور دوره ای سالم تر باقی می مانند.

آیا جرم دندان لثه را تخریب و دندان را شل می کند ؟

جرم ها رسوباتی هستند که از املاح موجود در غذا به مرور زمان بر روی دندان ها می نشینند.

اگر به موقع با جرمگیری  این حجم اضافی از روی دندان ها برداشته نشوند مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می رود.

این امر باعث تخریب لثه و در نهایت شل شد ن دندان  سالم می شوند.

به همین خاطر است که متخصص ارتودنسی شما قبل از نصب براکت ها ،  اقدام به جرمگیری قبل از ارتودنسی می کند.

 

سن مناسب درمان ارتودنسی

 

شاید باور نکنید اما فواید ارتودنسی بسیار بیشتر از اصلاح دندان های کج می باشد. ارتودنسی می تواند به فرد کمک کند که در کنار صاف کردن دندان ها، مشکلات بایت و فک های خود را نیز حل کند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را پس بگیرد. اما سن مناسب ارتودنسی چه سنی است؟

با وجودی که ارتودنسی می تواند تقریبا در هر سنی (کودکی، نوجوانی، بزرگسالی) مفید واقع شود اما بهترین سن برای انجام ارتودنسی زمانی است که سر و دهان فرد هنوز در حال رشد می باشد. نوجوانی (۱۱ تا ۱۴ سالگی) بهترین سن برای انجام ارتودنسی تلقی می شود. در این میان تنها سن اهمیت ندارد، بلکه تعهد و مسئولیت پذیری فردی در بهداشت دندان های ارتودنسی شده شامل مسواک زدن دوبار در روز، دهان شویه و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. همچنین بیمار باید قادر به بازگو کردن چگونگی درد و همچنین درک محدودیت های غذایی باشند که برای مراقبت از بریس های ارتودنسی باید رعایت شوند.

چه زمان باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

بهترین زمان برای اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی کرج ، بین ۷ تا ۹ سال می باشد. این ملاقات می تواند هر گونه مشکلات ارتودنسی مرتبط با دندان ها، فک یا مال اکلوژن را مشخص کند. متخصص ارتودنسی پس از تشخیص مشکل بیمار، بهترین نوع درمان و زمان شروع آن را با توجه به سن او مشخص می کند.

اولین جلسه ملاقات با متخصص ارتودنسی

اولین جلسه ملاقات با متخصص ارتودنسی بسیار مهم است زیرا کودک قرار است با متخصص ارتودنسی و سایر اعضای کلینیک آشنا شود. این معارفه باید به آرامی پیش برود و کودک باید به دور از استرس و با آرامش  بتواند سوال های خود را مطرح کند.

بیمار نباید احساس ترس کند اما در این صورت متخصص ارتودنسی باید آنقدر با تجربه و کارآزموده باشد، که بتواند اوضاع را کنترل کند.

در ادامه به برخی موارد که در این جلسه با آنها رو به رو می شوید، می پردازیم:

  • اولین جلسه احتمالا خیلی طول نمی کشد، اما کودک و والدین او اطلاعات مفید بسیار زیادی کسب می کنند. همچنین والدین کودک نیز باید اطلاعاتی درباره سابقه پزشکی کودک با پر کردن فرم بیمار، در اختیار ارتودنتیست قرار دهند.
  • متخصص ارتودنسی ارزیابی و آزمایشاتی از دندان ها، لثه ها، بایت و فک انجام می دهد. در این میان ممکن است به عکس های ایکس ری نیز نیاز باشد. وی همچنین چیزهایی در جدول ارتودنسی کودکتان یادداشت می کند که نشان دهنده ی وسعت مشکل ارتودنسی بیمار می باشد. این جدول در آینده برای برنامه ریزی درمانی کودک در راستای صاف کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • متخصص ارتودنسی در دهان به دنبال پوسیدگی دندان و مشکلات دیگر می گردد. در صورتی که دندان های بیمار پوسیده و مشکل دار باشند، وی ابتدا باید نزد دندانپزشک عمومی یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان رفته و پس از اصلاح مشکلات دوباره به متخصص ارتودنسی برای ادامه روند درمان مراجعه کند.

 

پلیسه معده چیست ؟

 

پلیسه معده کم تهاجمی ترین و جدیدترین روش جراحی لاغری است که به کاهش حدود ۷۰ درصد از حجم معده می پردازد.

این روش شامل قرار دادن یک شی خارجی (مانند جراحی حلقه معده) نمی باشد. همچنین برخلاف اسلیو معده، می تواند برگشت پذیر باشد زیرا قسمتی از معده برداشته نمی شود. علاوه بر این بر خلاف بای پس معده، روده کوچک هیچگونه تغییری نخواهد کرد.

پلیسه معده نوعی جراحی لاغری محدود کننده است. در واقع این جراحی، میزان غذایی که معده می تواند به طور معمول نگه دارد، را محدود می کند. بیمار پس از جراحی، زودتر احساس سیری کرده و قادر نیست مانند گذشته غذا بخورد.

روند جراحی پلیسه معده چگونه است؟

جراحی پلیسه معده به روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد. طی این عمل، ۵ تا ۶ برش کوچک روی شکم ایجاد می شود و جراحی به کمک یک دوربین (لاپاراسکوپ) و ابزار های جراحی که از این برش ها وارد شده است، انجام می گیرد.

این جراحی به روش لاپاراسکوپی شامل تا زدن یک یا چند بخش از معده و در نهایت بخیه کردن آن می باشد. حین عمل، حدود ۷۰ درصد از حجم معده کاسته شده و موجب کاهش اشتها می شود. در این جراحی هیچ بخشی از معده و روده بریده یا برداشته نمی شود. این جراحی کاملا بازگشت پذیر بوده و می توان آن را به دیگر انواع جراحی لاغری تغییر داد. پلیسه معده یک جراحی کم تهاجمی بوده و در حدود ۱ تا دو ساعت به طول می انجامد. اکثر بیماران لازم است یک تا دو روز پس از جراحی لاغری در بیمارستان بستری شوند.

مزایا

پلیسه معده روشی است که اکثر مزایای اصلی جراحی های لاغری را، بدون وجود معایب آنها دارا می باشد. از این رو این جراحی برخلاف بای پس معده، سیستم گوارشی و نحوه هضم غذا را تغییر نمی دهد. همچنین نیازی به قرار گرفتن شئ بیرونی به دور معده و یا تنظیم شدن (مانند حلقه قابل تنظیم معده) نخواهد داشت. علاوه بر این بیمار هر زمان و به هر دلیلی تمایل به بازگشت معده به حالت اول داشته باشد، می توان این جراحی را معکوس کرد. این امکان در جراحی بای پس و اسلیو معده وجود نخواهد داشت.

علیرغم اینکه پلیسه معده یک روش بسیار نوین بوده و هنوز در مراحل آزمایش شدن قرار دارد، اما نتیجه این جراحی باور نکردنی است. نتایج حاصل از تحقیقات اخیر در این زمینه نشان داده است که پلیسه معده روشی موثر برای لاغری محسوب می شود. این تیم تحقیقاتی، ۲۰۲ نفر را آزمایش کرده و نتیجه گرفتند که با گذشت یک سال از پلیسه معده بیمار می تواند ۵۷.۸۴ درصد و با گذشت چهار سال ۶۸ درصد از وزن خود را کم کند.

 

عمل ترمیمی بینی

 

چه مدت باید از زمان اولین عمل جراحی بینی بگذرد تا بتوان عمل ترمیمی بینی را انجام داد ؟

یکی از سوالاتی که بیشتر بیماران می پرسند این است که اگر یک بار بینی خود را عمل کنند آیا امکان عمل مجدد یا رویژن وجود دارد یا خیر .

در پاسخ به این سوال باید گفت که این امکان وجود دارد اما باید زمان لازم از عمل بینی اولیه سپری شده باشد .

به طور میانگین ۸ تا ۱۰ درصد از کسانی که عمل جراحی بینی را انجام می دهند ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد یا رویژن داشته باشند و زمان لازم برای عمل مجدد معمولا یکسال بعد از عمل جراحی اولیه تخمین زده می شود چرا که بینی بعد از عمل شدن باید فرآیندی را طی کند تا نتیجه جراحی اولیه مشخص شود .

در چه صورتی نیاز به جراحی ترمیمی بینی داریم ؟

 

عمل ترمیمی بینی

اسکلت بینی به اندازه کافی محکم نشده و نوک بینی افتاده است که در این صورت توسط یک جراح مجرب می توان مشکل را برطرف کرد  و قیمت عمل بینی را پس از جراحی پرداخت کنید

قوز بینی کاملا برداشته نشده ، این مشکل نیز به راحتی توسط جراح قابل حل خواهد بود .

انحراف بینی هنوز برداشته نشده یا بینی هنوز کج است که این مشکل نیز قابل اصلاح است .

بافت های بینی بیش از حد برداشته شده است ، پشت بینی بیش از حد فرورفته و یا بینی بیش از حد سر بالا شده است که اصلاح کردن این موارد نیاز به یک جراح مجرب دارد و نتایج این عمل بینی گوشتی همیشه قابل پیش بینی نیستند اما در صورتی که امکان اصلاح وجود داشته باشد برای این گونه موارد معمولا اسکلت بینی را به وسیله غضروف ها و یا استخوان های خود بیمار تقویت می کنند که معمولا از غضروف های لاله گوش و یا دنده ها استفاده می شود .

زمانی که آسیب دیدگی مربوط  به پوست بینی باشد ترمیم بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است که البته این موارد بسیار کم دیده می شود .

زیاد بودن فاصله سوراخ های بینی ، مشکلات تنفسی ، ناراضی بودن بیمار از عمل جراحی اولیه ، کج شدن استخوان های بینی به دلیل ضربات فیزیکی و … از جمله عواملی هستند که برای برطرف کردن آنها ممکن است به جراحی مجدد نیاز باشد .

جراحی مجدد تا چه حد موثر واقع می شود ؟

از آنجا که عمل ترمیمی بینی نیاز به تجربه و تخصص بیشتری نسبت به جراحی اولیه دارد ، انتخاب بهترین جراح بینی ایران مناسب یکی از مهمترین عوامل در میزان موثر بودن عمل ترمیمی به شمار می آید .

یکی دیگر از عواملی که  در میزان موثر بودن عمل ترمیمی نقش دارد نوع پوست بینی و یا نوع  مشکل ایجاد شده می باشد که در مورد پوست بینی باید گفت پوست هایی با ضخامت معمولی (نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم ) بهترین کاندید برای عمل ترمیمی به شمار می آیند و مشکترین عمل ، مربوط به افرادی است که پوست آنها در ناحیه پره ها و سوراخ های بینی ، بیش از حد برش خورده باشد .

علاوه بر این موارد ، صبر و شکیبایی بیمار در سپری شدنِ زمان لازم برای ترمیم ، یکی از عوامل مهم در عمل ترمیمی به شمار می آید .

 

مزایای درمان ارتودنسی

 

مزایای درمان ارتودنسی کودکان بسیار است. در اینجا ما به توضیح تعدادی از این مزایا می پردازیم.

۷۰ درصد از مردم به خدمات ارتودنسی نیاز دارند.

این گزارشی بود که چندی پیش از خبر گزاری فارس پخش شد .

بر اساس مطالعات جهانی صورت گرفته و آمار بدست آمده مشخص شده است که دو سوم از جمعیت جهانی یا از هر سه نفر ، دو نفر به دریافت مشاوره و درمان ارتودنسی دندان نیاز دارند .

یعنی نزدیک به ۷۰ درصد از جامعه جهانی مشکل ارتودنسی دارند.

از این افراد ۳۰ درصد  به طور قطع نیازمند دریافت خدمات ارتودنسی هستند  و باید هزینه ارتودنسی را پرداخت کنند و روند درمانی را طی کنند و به یک دکتر ارتودنسی کودکان نیاز دارند.

براساس آمار منتشر شده از این گزارش عده کمی از افراد جامعه به درمان ارتودنسی نیاز ندارند.

آیا درمان ارتودنسی تنها برای زیبایی صورت می گیرد؟

با وجود اینکه بیشتر جنبه زیباشناسی ارتودنسی ، در افکار مردم وجود دارد اما زیبایی تنها یکی از جنبه های متعدد این علم بشمار می آید .

حتی بیمه ها هم فقط از جنبه زیبا شناسی به این علم نظر دارند.

در حالی که وقتی فردی با وجود دندان های نامرتب سلامت جسمی و روحی او در خطر باشد دیگر به طور قطع فقط جنبه زیبایی مطرح نمی باشد .

در نگاه عموم جامعه وقتی که دندان ها نا مرتب و روی هم رفته و یا به حالت کج در دهان فرد رشد کرده باشند این فرد به درمان ارتودنسی نیاز دارد .

در حالی که از نظر یک ارتودنتیست هر چند کاربرد زیبایی نیز اهمیت فراوان دارد اما این تنها کافی نیست.

در واقع ارتودنسی درمانی زمانی به کار می آید که فرد در موارد زیر دچار مشکل شده باشد.

این موارد عبارتند از:

  • دشواری در بلع
  • دشواری در جویدن
  • مشکل در بافت و عضلات صورت
  • ایجاد مشکل در بافت دهانی

بنابراین بیایید مزایای درمان ارتودنسی را با هم مرور کنیم.

پیشگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی های دندان

تمیز نگه داشتن دندان های کج و منحرف و روی هم افتاده بسیار سخت می باشند .

از آنجا که نقاط تماس بین دندان های شلوغ بیش از حد تنگ است.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم بسیار دشوار خواهد بود.

در نتیجه بهداشت دهان و دندان به راحتی صورت نمی گیرد.

در این حالت باکتریها به درستی از سطوح دندان پاک نمی شوند.

 

نکاتی در باره عود درمان ارتودنسی

 

عود درمان ارتودنسی اغلب در بیمارانی دیده شده است که در گذشته ارتودنسی کودکان خود را تکمیل نکرده اند.

بسیاری از این بیماران تجربه ناخوشایند درد و فشار را از عدم استفاده از ارتودنسی متحرک  پس از وقفه یک یا دوهفته ای به یاد دارند.

آنها می دانند که دلیل ناراحتی آنها حرکت دندان هایشان به موقعیت پیش از درمان است.

این پدیده ای است که باعث درگیری بسیاری از بیماران پس از پایان درمان ارتودنسی شده است.

آنها قربانی عود درمان ارتودنسی شده اند.

این پدیده ای است که باعث می شود دندان ها به آرامی مسیر خود را به خارج از محور تغییر بدهند.

در این موقع است که بیمار خواستار تجدید درمان ارتودنسی خود می شود و تعرفه ارتودنسی نیز تغییر میابد.

در این راستا تعدادی از عوامل هستند که باعث برگشت دندان ها به موقعیت قبلی خود می شوند.

حرکت دندان ها پس از حذف دستگاه ارتودنسی

 

حرکت دندان ها پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت ممکن است به دلایل متعددی باشد.

دلایلی مانند :

  • ژنتیک
  • سایش شبانه دندان
  • از دست دادن دندان های کناری

اگر شما خواستار داشتن یک لبخند زیبا برای همه عمر هستید بسیار حیاتی است که درباره حرکت دندان ها به موقعیت قبل از درمان اطلاعاتی کسب کنید و یا از یک دکتر ارتودنسی در تهران کمک بگیرید.

بافت پریودنتال شما نیاز به زمانی در حدود یک سال برای سازماندهی مجدد و تحکیم پس از درمان دارد.

در طول این مدت استخوان نگهدارنده و بافت نیاز به تنظیم و هماهنگی خود با موقعیت جدید دندان ها دارند.

نگهدارنده متحرک به منظور راحتی بیشتر و تسهیل محافظت از دندان ها به شما داده می شوند تا دندان ها نتوانند به موقعیت قبلی خود برگردند.

تمایل دندان ها به بازگشت به موقعیت قبلی

حمایت از ساختار دندانی که به تازگی صاف و از وسط تراز شده به زمان بیشتری برای تکمیل درمان نیاز دارد.

دندان ها با گذشت زمان در موقعیت جدید خود تثبیت می شوند اما خطر ابتلا به عود همواره وجود دارد.

این در حالی است که دندان ها به طور طبیعی تمایل دارند که به موقعیت قبلی خود بازگشت کنند.

به همین دلیل است که استفاده از نگهدارنده ها ی متحرک پس برداشتن دستگاه ثابت ضروری به نظر می رسد.

 

تعمیر و خرید لوازم هیوندای

 

آیا به فکر تعمیر و نگهداری اتومبیل خود نیز افتاده اید؟

فصل تابستان است و شاید شما نیز چمدان خود را بسته اید و آماده سفر با اتومبیل شخصی خود هستید و به فکر خرید لوازم یدکی هیوندا ی هستید. اما آیا به فکر تعمیر و نگهداری اتومبیل خود نیز افتاده اید؟ شاید بازرسی و تنظیم ماشین آخرین چیزی باشد که در برنامه سفر خود قرار داده اید اما اگر یک بعدازظهر خود را صرف انجام تنظیمات ساده ماشین خود کنید، در انتها از نتیجه تلاش خود راضی خواهید بود و هزینه زیادی را نیز متحمل نشده اید.

 

نگهداری های عمومی:

شستشوی رادیاتور:

سرد کننده داخل رادیاتور برای همیشه نمی ماند. در طول زمان و استفاده متناوب خراب می شود و ممکن است باعث خوردگی رادیاتور شود که متعاقباً مشکلات خنک کردن و تعمیر رادیاتور را در پی خواهد داشت. شستشوی سالانه رادیاتور راه حل ارزان قیمتی در برابر تعمیرات احتمالی است.

تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوای خودرو باید سالی دو بار و یا هر  km 15000 عوض شود. اینکار 5 دقیقه وقت می برد!

چک کردن لاستیک ها:

رانندگی در تابستان ممکن است با باران نیز همراه باشد. روکش روی لاستیک ها باید برای مواجهه با هوای بارانی مناسب باشد و در غیر اینصورت تعویض گردد.

تعویض برف پاک کن:

زمستان گذشته ممکن است به برف پاک کن شما آسیب رسانده باشد و برای رانندگی در باران تابستانی به درد نخورد. در ابتدای تابستان آن را تعویض کنید تا خیالتان آسوده باشد.

بازرسی ترمز:

بازرسی ترمز دو بار در سال لازم است. امنیت خودرو را همواره یکی از اولویت های خود قرار دهید.

چک کردن باتری ها:

احتمال زنگ زدن باتری ها در طول زمستان زیاد است. کابل های باتری را چک کنید تا مطمئن شوید مشکلی در کار نیست.

چک کردن چراغ های جلو:

چراغ های جلو گاهی فراموش می شوند. اکنون زمان خوبی برای بازرسی آن است تا در صورت نیاز تعویض شود. یادتان باشد که رانندگی با یک چراغ نه تنها امن نیست بلکه جریمه هم در پی خواهد داشت!

توصیه هایی برای خودروهایی با سوخت گازی:

درب مخزن گاز را محکم ببندید:

گاز در صورت وجود راه فرار در مخزن، بصورت طبیعی تبخیر می شود. بر طبق آمار سالانه 145 میلیون گالن گاز بر اثر نبود درب، یا خرابی درپوش مخزن هدر می رود.

مراحل جراحی اسلیو معده

 

جراحی اسلیو معده که با نام معده برداری آستینی نیز شناخته می شود، یکی از انواع جراحی های لاغری است که برایدرمان چاقی مفرط استفاده می شود. در این مقاله به بررسی مهمترین مراحل اسلیو معده می پردازیم:

مرحله اول: ارزیابی اولیه

اولین قدم قبل از تصمیم گرفتن و شروع مراحل جراحی اسلیو معده این است که مطمئن شوید آیا کاندید مناسبی برای جراحی لاغری هستید یا خیر؟ سازمان جهانی سلامت چندین معیار برای انتخاب این کاندید تعیین کرده است که جراح لاغری و موسسه بیمه با توجه با این معیار ها فرد را ارزیابی می کنند.

 

مرحله دوم: پیدا کردن جراح لاغری

پس از کاندید شدن برای جراحی اسلیو معده باید از جراح لاغری مورد نظر خود وقت مشاوره اولیه دریافت کنید. همچنین می توانید با افرادی که قبلا این جراحی را داشتند، صحبت کنید. در طول جلسه مشاوره، جراح لاغری توضیحاتی درباره نحوه انجام عمل، روش های موجود برای جراحی لاغری، معایب و مزایای هر یک به بیمار می دهد. بیمار همچنین می تواند درباره شرایط تعلق گرفتن بیمه و غیره از پزشک سوال کند.

 

مرحله سوم: مراجعه به متخصص تغذیه

بخشی از اهداف بلند مدت بیمار، تغییر رژیم غذایی پس از جراحی لاغری است. متخصص تغذیه رژیم جدیدی را برای بیمار تعیین می کند که باید قبل و بعد از جراحی اسلیو معده رعایت شود. علاوه بر این از بیمار خواسته می شود که قبل از جراحی ورزش را نیز بر اساس توانایی و شرایط سلامت خود، آغاز کند.

 

مرحه چهارم: رسیدن به هدف کاهش وزن قبل از جراحی لاغری

در برخی موارد ممکن است جراح به بیمار پیشنهاد کند که قبل از جراحی لاغری کمی وزن کم کند. هر میزان وزنی که قبل از جراحی کم می کنید نشان دهنده ی اراده شما برای کاهش وزن می باشد. علاوه بر آن، کاهش وزن قبل از جراحی لاغری می تواند خطرات عمل را بسیار کاهش دهد.

 

عمل انحراف بینی بدون عمل زیبایی

 

وقتی که حرف از جراحی بینی می شود، تقریبا همه ی تصورات به سمت عمل زیبایی بینی می رود. اما عمل بینی کاربردهایی فراتر از زیبایی دارد و برای بهبود عملکرد بینی هم به کار می رود. البته که وظیفه ی اصلی بینی، تنفس است و تعهدی راجع به زیبایی صورت بر عهده ندارد و بهترین جراح بینی در تهران هم این نکته را می داند. در بعضی مواقع بیماران مشکلی با ظاهر بینی خود ندارند و خواستار عمل انحراف بینی بدون عمل زیبایی هستند تا هزینه جراحی بینی هم کمتر شود در این مقاله برای اینگونه بیماران توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

انحراف بینی چیست؟

انحراف تیغه بینی یا به تعبیر عام، انحراف بینی اختلالی است که بر اثر جابجایی دیواره ی نازک بین دو سوراخ بینی به وجود می آید. به این دیواره ی غضروفی، تیغه بینی یا سپتوم (septum) گفته می شود که حفره ی بینی را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می کند.

زمانی که تیغه بینی بیش از اندازه به یک سمت مایل و کج شود، یکی از سوراخ های بینی، بزرگتر از دیگری می گردد. بسته به شدت این انحراف، امکان رخداد گرفتگی بینی، کاهش جریان هوا و مشکلات تنفسی وجود دارد. سپتوم منحرف شده ی بینی همچنین ممکن است اختلال در تخلیه بینی و در نتیجه، افزایش میزان عفونت و آبریزش در پشت عمل بینی گوشتی را به دنبال داشته باشد.

ژنتیک و وراثت می تواند دلیل انحراف بینی باشد. و یا امکان دارد بینی شخص در دوره ی جنینی یا در طول پروسه ی زایمان بر اثر ضربه و جراحت انحراف پیدا کند که احتمال این موارد خیلی ضعیف است اما احتمال ضربه به بینی در دوره ی بزرگسالی بسیار بالا و متداول است.

جراحی تنها راه درمان انحراف بینی است. برای این منظور، جراحی سپتوپلاستی به کار گرفته می شود. اما بیشتر بیماران، عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) را نیز توامان با عمل انحراف بینی (سپتوپلاستی) انجام می دهند که به این عمل سپتورینوپلاستی گفته می شود.

جراحی سپتوپلاستی

سپتوپلاستی ( عمل انحراف بینی بدون عمل زیبایی ) نوعی از عمل بینی است که به طور ویژه بر روی انحراف بینی کار کرده و از این طریق، تنفس را بهبود می بخشد. اگرچه انحراف جزئی بینی امری رایج است اما برخی افراد از گرفتگی  یک طرف بینی خود رنج می برند و نمی توانند آنگونه که باید نفس بکشند. سپتوپلاستی می تواند تیغه منحرف شده ی بینی را صاف و راه جریان هوا را برای تنفس راحت تر باز کند. سپتوپلاستی تغییری را در ظاهر بینی ایجاد نمی کند و هدف آن فقط بهبود عملکرد بینی است.

 

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

 

ارتودنسی پیشگیری – گاهی اوقات به نظر می رسد زمانی که ما به والدین کودکان توصیه می کنیم که کودک شش ساله خود را به مطب یک دکتر متخصص ارتودنسی کودکان ببرند شوکه می شوند.

آنان در پاسخ می گویند چرا یک ارتودنتیست باید دندان های فرزند ما را ببیند در حالی که او فقط شش سال دارد و دندان های شیری او هنوز نیفتاده است.

پاسخ این سوال این است که ما برای اطمینان از درست درآمدن دندان های فرزند شما همه اقدامات پیشگیرانه را که همان ارتودنسی کودکان است باید از ابتدای بیرون آمدن دندان های دائمی فرزندتان انجام دهیم.

چرا به ارتودنسی پیشگیری نیاز است؟

متخصصان ارتودنسی پیشگیرانه معتقدند شناسایی و رهگیری مشکلات دندان در کودکان در زمانی که کودک هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است می تواند از درمان های پر هزینه ارتودنسی و تهاجمی تر آینده جلوگیری کند.

مشکلات خاص ممکن است در طول معاینات منظم در مطب آشکار شوند و بروز عوارض ارتودنسی را نشان دهد.

یک ارتودنتیست آموزش دیده  مشکلات ظریف رشد فک و دندان در حال ظهور را به خوبی شناسایی کرده و تشخیص می دهد.

این در حالی است که برخی از دندان های کودک هنوز نیفتاده اند.

مزیت این تشخیص زود هنگام این است که برخی از مشکلات ممکن است راحت تر اصلاح شوند.

انتظار تا زمانی که تمام دندان های دائمی دربیاید و رشد فک وصورت کامل شود ممکن است اصلاح برخی از مشکلات را سخت تر کند.

به همین دلیل به شدت توصیه می شود که همه کودکان یک چک آپ ارتودنسی قبل از سن ۷ سالگی داشته باشند.

حتی اگر دندان های کودک از وسط تراز به نظر می رسند ، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که از دید شما مخفی باشد ولی ارتودنتیست شما آن را تشخیص دهد.

مشکلاتی که می توان در سنین پائین از آن پیشگیری کرد

  • تراکم یا فضای بیش از حد بین دندان ها
  • دندان های جلو زده
  • داشتن دندان اضافی
  • دندان از دست رفته
  • اختلالات فک
  • دندان بیرون زده

چه چیزی باعث این نوع مشکلات شده اند؟

  • تغذیه نا مناسب
  • تروما
  • مکیدن انگشت شست
  • ژنتیک
  • بهداشت نامناسب
  • و بیماری های دهان و دندان

همه می توانند علت شروع مشکلات زودرس ارتودنسی باشند.

از چه نوع پیشگیری برای ارتودنسی کودک من  استفاده می شود؟

پاسخ به این سوال بسته به شرایط متفاوت است.

فواید ارتودنسی در کودکان بسیار است.

به عنوان مثال اگر فرزند شما دچار از دست رفتن زود رس دندان مولر شده است نیاز است که ما یک فضا نگهدار در فضای سمت چپ دندان برای حفظ فضای محفوظ برای دندان دائمی به وجود بیاوریم.

اگر کودک شما مکنده انگشت خود است، از یک دستگاه برای قرار دادن در دهان کودکتان استفاده می کنیم.

این دستگاه مکیدن انگشت را برای کودکتان دشوار می کند و به این ترتیب به وسیله ادامه ندادن این عادت غلط مشکل جدی اوربایت نیز به وجود نمی آید.

 

صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 صفحه بعد