x تبلیغات
arooskhanoom

درمان ریشه (عصب کشی) مجدد دندان

 

ممکن است حین درمان اولیه ریشه، خطاهایی توسط متخصص عصب کشی معالج رخ داده باشد. این خطاها شامل شکستن یک وسیله داخل کانال دندان، تضعیف یا سوراخ شدن قسمتی از ریشه، پرکردن نامطلوب فضای کانالها و …. باشد. در چنین مواردی دندانپزشکِ متخصص درمان ریشه (اندودونتیست) با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد کرد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان چگونه انجام میشود

دلایل عصب کشی مجدد دندان

تنها پنج درصد از افراد مجبور می شوند فرایند عصب‌ کشی یک دندان را دوباره تکرار کنند و در بیشتر موارد هم نمی توان گفت عصب‌ کشی واقعا ناموفق بوده! بعضی از دندان ها چند ریشه دارند. وقتی یکی از این ریشه ها خراب می شود دندانپزشک آن را درمان می کند و عصب‌ کشی انجام می دهد.

حال ممکن است در آینده بقیه ریشه ها هم خراب شوند و دندانپزشک مجبور شود برای درمان آن ها فرایند عصب‌کشی را از نو انجام دهد. درنتیجه نمی توان گفت عصب‌کشی قبلی ناموفق بوده یا با شکست مواجه شده‌است. درکل دلایلی که ممکن است باعث تکرار فرایند عصب‌کشی شود به شرح زیر میباشند:

دلیل نخست اینکه احتمالا مراقبت کافی و مناسب از دندان (یا دندان هایتان) نداشته اید. این مسئله بیشتر در کودکان و نوجوانانی اتفاق می افتد که معمولا توجه زیادی به بهداشت دهانشان نمی کنند.

اگر دندان بیشتر از یک ریشه داشته باشد و یکی از ریشه‌ها کمی عفونت داشته باشد (در حدی که پزشک نتواند آن را تشخیص دهد) و بعدا هم به آن توجهی نشود، درواقع فرایند عصب‌ کشی شکست می خورد و پزشک مجبور می شود دوباره آن را انجام دهد. هرچند که احتمال رخ دادن این سناریو بسیار بعید است اما گاهی هم اتفاق می‌افتد.

گاهی به مرور زمان موادی که با آن دندان را پر کرده‌ایم ضعیف شده و باکتری وارد دندان می شود. این اتفاق هم مانند مورد قبلی چندان رایج نیست اما هر از گاهی بین مراجعه‌کنندگان دیده می‌شود.

جهت مشاهده خدمات کلینیک دندانپزشکی کودکان تهران کلیک کنید.

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

پروسه روت کانال یک روش ترمیمی محسوب می‌شود. اکثر افرادی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، می‌توانند تا آخر عمر از نتایج مثبت آن برخوردار شوند. با این وجود، ماندگاری نتایج به میزان مراقبت از دندان های شما بستگی دارد. درست مانند بقیه دندان های زنده و سالم که نیازمند مسواک زدن و رسیدگی بهداشتی هستند، دندان های عصب کشی شده و یا مصنوعی نیز نیازمند محافظت، مسواک زدنم و حتی نخ دندان کشیدن هستند.

منبع:

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج دنتال

 

 

تاثیر ارتودنسی بر زیبایی صورت و حالت لب ها

 

از مسائل مهمی که روی زیبایی افراد تاثیر بسیاری می گزارند، حالت و شکل فک ها و دندان های فرد هستند. در این صورت، اگر دندان ها نامرتب باشند، حالت چهره نیز تغییر می کند. همچنین عوامل مختلفی باعث ایجاد ناهنجاری در فک می شوند که این موارد نیز در زیبایی فرد تاثیر میگذارند.

اما ارتودنسی روی زیبایی صورت افراد چه تاثیری می گذارد؟

در واقع، درمان ارتودنسی باعث حرکت فک ها و دندان ها می شود و این حرکات، روی شکل کلی صورت تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تناسب در اجزای مختلف صورت می شود در این حالت، چهره فرد نیز زیباتر می شود. در برخی از افراد نیز، در کل دوره درمان ارتودنسی، اندازه بینی فرد نیز تغییر می کند و همانطور که گفته شد، پس از اتمام مراحل ارتودنسی به ترتیب تناسب بیشتری بین اجزای صورت وجود خواهد داشت.

در برخی موارد، افرادی صورت های گرد دارند در طی درمان ارتودنسی، حالت صورتشان به شکل کشیده تغییر می کند و یا برعکس، ممکن است در درمان های ارتودنسی کشیدگی زیاد صورت رفع شود. همچنین،  درمان ارتودنسی باعث می شود که در چهره فرد تقارن ایجاد شود که این تقارن چهره نیز تاثیر زیادی روی زیبایی فرد می گزارد.

در رابطه با افرادی که دندان هایشان به طور نامتناسبی بیرون زدگی دارد، دندان های جلویی باعث می شوند که لب بالا به سمت بیرون حرکت کرده و گونه ها دچار افتادگی می شوند که درمان ارتودنسی دندان این مشکل را نیز رفع می کند.

و همچنین، درمان ارتودنسی روی حالت لب ها چه تاثیری میگذارد؟

درحالت طبیعی، لب ها باید به صورت متعادل روی یکدیگر قرار بگیرند، بسته باشند و همچنین، یکی از لب ها عقب و یا جلو نباشد. در درمان ارتودنسی، متخصص مربوطه در ابتدا رادیوگرافی را تجویز می کند تا اثر ارتودنسی روی لب ها را به صورت دقیق بررسی کرده و تشخیص دهد. در این صورت، علاوه بر لب ها، بینی فرد نیز مورد توجه قرار می گیرد. در این روش، بهترین متخصص ارتودنسی حرکت فک ها را در حین درمان ارتودنسی بررسی کرده و مشخص می کند و در نهایت، تعیین می کند که فک ها در ارتودنسی چگونه حرکت کنند تا لب ها در بهترین حالت خود قرار بگیرند. در این صورت، درمان ارتودنسی باعث می شود که فرم لب ها بهبود پیدا کرده و زیباتر شود.

حتما بخوانید... سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان

 

 

جرم گیری دندان کودکان چگونه باید انجام شود؟

 

جرم گیری دندان کودکان یکی از مواردی است که در زمینه ی دندان پزشکی کودکان باید انجام شود. بله اکثر کودکان هم نیاز دارند تا دندانشان جرم گیری شود. چرا که ممکن است برخی از کودکان آموزش کافی برای طریقه ی درست مسواک زدن و مراقبت از دندان های خود را دریافت نکنند. مراجعه ی سالانه دو بار برای کودکان، بهترین راه ممکن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و به وجود آمدن مشکات مختلف برای دندان ها می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که به منظور جلوگیری از مراجعه ی چند باره به دکتر دندانپزشک کودکان برای ترمیم دندان های خراب شده، سالی دو بار کودکان خود را برای جرم گیری به دندان پزشکی ببرید.

پلاک و جرم دندان چیست؟

پلاک ها از باکتری ها به وجود می آیند و این باکتری ها از قند داخل غذاها و نوشیدنی هایی که کودک شما مصرف می کند، تغذیه کرده و کم کم باعث پوسیده شدن دندان ها می شود. اگر باکتری های ناشی از پلاک دندان برای مدت طولانی روی دندان ها باقی بمانند، می توانند انواع بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها و عفونت ها را به وجود آورند.

بیشتربخوانید... لمینت دندان چگونه است؟

فرآیند جرم گیری دندان کودکان

در فرآیند جرم گیری دندان کودکان معمولا ابتدا دندان ها کاملا بررسی شده و سپس به کمک تجهیزات مربوطه جرم گیری دندان آغاز می شود. در هنگام انجام جرم گیری معمولا از ذره بین های خیلی قوی برای دیدن جزئیات ریز روی دندان استفاده می شود. جرم گیری دندان ها به کمک امواج فراصوت انجام می شود و سپس با کمک نخ دندان و صیقل دادن دندان ها، بقیه ی باکتری ها و جرم های روی دندان برداشته می شود.

برای شل کردن از بین بردن جرم ها از یک دستگاه به نام التراسونیک استفاده می شود که این دستگاه به کمک امواج فراصوت به صورت لطیف و با خارج کردن آب به همراه آن، کم کم جرم ها را شل می کند و آن ها شست و شو می دهد. معمولا در هنگام جرم گیری دندان ها علاوه بر خود دندان، خط لثه ها را نیز کاملا جرم گیری می کنند تا باکتری های موجود بر روی لثه، مشکلات عفونی به وجود نیاورند. البته این را باید یادآور شویم که اشخاصی که دچار بیماری های لثه هستند، به مراتب به جرم گیری های عمیق تری برای تمیز کردن دندان هایشان احتیاج دارند.

منبع:

https://www.tajdentalclinic.com/

 

 

 

معرفی ارتودنسی دیمون و ارتودنسی با لیزر

 

در بین روش هایی که برای ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می گیرند ارتودنسی دیمون و ارتودنسی با لیزر را می توان از جمله روش های نوینی معرفی کرد که طرفداران خود را به دست آورده است.

ارتودنسی دیمون: در این روش از براکت هایی استفاده می شود که قابلیت باز و بسته شدن به صورت کشویی را دارند. در این روش نیازی به استفاده از کش و یا نگهدارنده در اطراف براکت ها نیست و به این ترتیب نظافت این نوع براکت ها را می توان کار راحتی دانست. چرا که در روش های سنتی استفاده از کش ها در اطراف براکت ها باعث تجمع میکروارگانیسم ها می شد و به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان را با مشکل رو به رو می کرد. از ویژگی های این روش می توان به طول درمان کوتاه، هزینه پایین نسبت به ارتودنسی سنتی، راحتی استفاده، سهولت رعایت بهداشت دهان و دندان و ... اشاره کرد.

بیشتربخوانید... دندان کرسی کودک کی در میاد

ارتودنسی با لیزر: رتودنسی با لیزر یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان میزان درد، التهاب لثه و خونریزی را کاهش داد. در واقع لیزر مورد استفاده در این حوزه نور متمرکز و پر انرژی را از خود ساطع می کند و به این ترتیب می تواند باعث برش لثه و یا از بین بردن بافت های لثه شود. البته این لیزر دو نوع می باشد و برخی برای برش استخوان ها و برخی دیگر برای برش بافت های نرم مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب ارتودنتیست می تواند با کمترین درد و در کوتاهترین زمان دندان های شما را به جای اصلی خود بازگرداند.

شباهت های ارتودنسی دیمون و ارتودنسی با لیزر

اولین نکته ای که در رابطه با شباهت های ارتودنسی دیمون و ارتودنسی با لیزر می توان ذکر کرد نوع درمان در هر دو روش می باشد. در هر دو روش هدف از درمان اصلاح دندان ها و از بین بردن ناهنجاری های موجود در دندان ها می باشد. مورد دیگری که در این رابطه می توان به آن اشاره کرد طول دوره درمان می باشد. در هر دو روش ذکر شده طول دوره درمان نسبت به روش های سنتی کوتاه تر می باشد.

جهت مشاهده فیلم مراحل ارتودنسی ثابت کلیک کنید.

 

 

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست؟

 

ایمپلنت دندان از دو بخش تشکیل شده که بخش پیچ آن در داخل بافت استخوانی قرار میگیرد و شل نشدن و عدم جابه‌جایی آن برای بلند مدت عامل تعیین کننده‌ای در دوام آن است. بنابراین دندانپزشک به بافت استخوان و سلامت لثه ها توجه ویژه‌ای میکند زیرا در صورت عدم اطمینان از مقاومت استخوان و سالم بودن لثه ها احتمال این که فرد مناسب دریافت ایمپلنت نباشد بالا میرود. با بهترین کلینیک دندانپزشکی در جنت آباد همراه باشید.

افراد مناسب ایمپلنت دندان

  1. لثه و دندانها سالمی دارند
  2.  از نظر قوام استخوان فک در وضعیت خوبی هستند
  3. عادتهای دهانی سالم دارند
  4.  غیر سیگاری هستند

چه کسانی کاندید ایمپلنت دندان نیستند؟

وضعیت سلامت دهان و دندان و عادتهای درست فرد توسط دندانپزشک بررسی میشوند. در برخی موارد علت از دست رفتن دندان بیماری های لثه است پس فرد نمی تواند کاندید دریافت ایمپلنت باشد. از طرف دیگر وضعیت سلامت استخوان فک یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه است چرا که استخوان ها بستر حمایتی برای ایمپلنت پدید می آورند. در صورت ضعف بافت استخوانی احتمال شل شدن ایمپلنت پس از گذشت مدتی بالاست. افراد غیر سیگاری شانس بهتری در موفقیت کاشت ایمپلنت نیز دارند. دخانیات به شکل کلی روند ترمیم استخوان را دچار مشکل می کنند و خطر ایجاد عفونت در افراد سیگاری بیش از سایرین است. به همین دلیل غیر سیگاری ها مناسب ترین کاندید دریافت ایمپلنت دندان هستند.

بیشتر بخوانید... لمینت دندان چیست

اما در مواردی فرد کاندید ایمپلنت دندان نیست:

• افراد سیگاری 

افرادی که درگیر بیماری های مزمن و کنترل نشده هستند مثل دیابت و مشکلات قلبی.

افرادی که پرتودرمانی ناحیه سر و گردن به علت سرطان و یا درمان تومور داشته اند

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

1.      به طور مرتب دهان خود را با دهانشویه یا آب نمک بشویید

یکی از دلایل این امر این است که احتمال آلوده شدن شکاف ایمپلنت با باکتریهای ناحیه دهان بسیار زیاد است و شستشوی مرتب دهان از ایجاد عفونت در ایمپلنت جلوگیری میکند.

2.     حفظ بهداشت دهان و دندان

پس از دریافت ایمپلنت نیز همچنان روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

3.      بعد از کاشت ایمپلنت بهتر است توسط دندانپزشک معاینه شوید

در روند بهبود ایمپلنت دندان معاینه مرتب توسط دندانپزشک ضروری ست.

4.     از نوشیدنی و غذاهای قندی پرهیز کنید

در حین بهبود ایمپلنت دندان، از خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند اجتناب کنید چرا که غذاهای قندی میزان باکتری های داخل دهان را افزایش میدهند.

منبع: کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان

 

انواع روش های ارتودنسی دندان چیست؟

 

ارتودنسی دندان چیست؟ به معنای ردیف کردن و منظم کردن دندان ها می باشد که دندان های هر دو فک بالا و پایین و یا یکی از آنها را شامل می شود. دندان های مرتب و ردیف موجب روی هم قرار گرفتن صحیح فک بالا و فک پایین شده و عمل جویدن به راحتی صورت می­گیرد. همچنین حرکات دندان ها بر روی هم، به آهستگی و با کمترین میزان آسیب انجام شده و موقعیت جدید دندان ها پس از ارتودنسی، تغییر نخواهد کرد. ارتودنسی را می توان به عنوان یکی از روش های اصلاح طرح لبخند به حساب آورد.

مدت زمان درمان با روش ارتودنسی دندان

درمان نامنظمی با روش ارتودنسی دندان، در حدود ۶ الی ۳۰ ماه، بسته به طیف ناهنجاری و نامنظمی دندان ها و همچنین نوع روش انتخابی زمان می برد. البته عوامل دیگری مانند میزان همکاری بیمار و روش انجام ارتودنسی در مدت زمانی که درمان به طول می انجامد، دخیل هستند. کودک دارای ۲۰ دندان شیری است که پس از افتادن آنها، دندان های دائمی جایگزین آن می شود. در ۶ الی ۷ سالگی مهمترین دندان های دائمی، در انتهای دندان های شیری در هر طرف و در هر فک ظاهر می شوند.

توجه به بهداشت دهان و دندان در زمان کودکی و حفظ دندان های شیری، از بروز بی نظمی های دندانی و پیچیده تر شدن آن جلوگیری می کند. چنانچه فردی دچار ناهنجاری های فک نباشد و فقط دندان های نامنظم داشته باشد، درمان از زمان رویش تمام دندان های دائمی، یعنی در حدود سن ۱۲ سالگی شروع می شود.

جهت مشاهده مقاله مراحل ارتودنسی دندان با عکس کلیک کنید.

انواع روش های ارتودنسی دندان

برای ارتودنسی و مرتب کردن دندان ها ۲ روش وجود دارد:

  • ارتودنسی متحرک : در این روش بیمار می تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کرده و دوباره در محل خود قرار دهد.
  • ارتودنسی ثابت : دستگاه ارتودنسی ثابت، محکم به دندان ها متصل شده و بیمار قادر به خارج کردن آن نیست.

بهترین سن برای تشخیص و درمان ناهنجاری های فک و دهان چه موقع است؟

بهترین سن برای تشخیص این اختلالات ۷ سالگی بوده (دندان کودکان 7 ساله) و زمان مناسب برای درمان آن بسته به وضعیت دندان ها و فک توسط دندانپزشک متخصص تعیین می شود.

مراحل درمان ارتودنسی دندان

  • معاینه توسط دندانپزشک متخصص
  • عکس برداری رادیوگرافی
  • قالب گیری دندان ها
  • تصویر سازی کامپیوتری
  • مراقبت های قبل از ارتودنسی دندان
  • نصب براکت ها روی همه دندان ها و عبور دادن سیم از بین آنها
  • مراجعه دوره ای و منظم به دندانپزشک متخصص ارتودنسی
  • مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

 

 

 

مزایا کامپوزیت دندان و زیبایی دندان ها

 

همه ی ما به دنبال تجربه ی طرح لبخندی زیبا هستیم که این لبخند در گرو داشتن دندان هایی زیبا می باشد. به همین دلیل امروزه روش های متنوعی برای زیبایی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از این روش های کامپوزیت دندان می باشد که به عنوان روشی نوین و پر طرفدار شناخته می شود.

مزایا کامپوزیت دندان

1.     حداقل تغییرات بر روی ساختار دندان ها

با توجه به این که کامپوزیت مانند نوعی روکش برای دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد نیازی به تغییر ساختار دندان نیست و در واقع حداقل میزان آماده سازی در این روش را می توان مشاهده کرد.

2.     طول درمان کوتاه

یکی از موارد مهم در رابطه با مزایا کامپوزیت دندان طول درمان کوتاه می باشد به طوری که در طی یک جلسه پزشک می تواند کار کامپوزیت دندان را به اتمام برساند.

3.      قیمت کامپوزیت

قیمت مناسب کامپوزیت ها باعث شده است که هر فردی با هر نوع بودجه ای که دارد بتواند از این روش استفاده کند.

4.      قابلیت ترمیم و تعویض

در صورتی که هر گونه مشکلی مانند جدا شدن لایه کامپوزیت از روی دندان به وجود آید با مراجعه به پزشک به راحتی می توان آن را ترمیم و یا تعویض کرد و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.

5.     ساده بودن درمان

در این روش برای قرار دادن کامپوزیت بر روی دندان ها نیاز به هیچ گونه بیهوشی وجود ندارد و پزشک به راحتی می تواند بدون وجود هر گونه خونریزی کار خود را انجام دهد.

6.     طول عمر بالا

یکی دیگر از مزایا کامپوزیت دندان طول عمر بالای آن می باشد.

حتما دنبال کنید ... بهترین دندانپزشک کودکان تهران

آیا ونیر کامپوزیت همان مزایا کامپوزیت دندان را دارد؟

سوالی که گاهی در رابطه با انواع کامپوزیت ها پیش می آید این است که آیا ونیر کامپوزیت هم همان مزایا کامپوزیت دندان را دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: که ونیر کامپوزیت نوعی کامپوزیت دندانی می باشد که برای درمان شکستگی های دندان های جلویی و یا پر کردن فواصل دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده از این نوع کامپوزیت ها در دندان های جلویی را می توان طبیعی تر بودن رنگ این نوع کامپوزیت ها و نزدیک بودن رنگ آن به رنگ دندان های طبیعی بیان کرد. به همین دلیل است در پاسخ به سوال مطرح شده می توان گفت که این نوع از کامپوزیت ها نه تنها همان کار کامپوزیت های معمولی را انجام می دهند بلکه نسبت به آن ها برتری هایی هم دارند.

منبع

 

 

چقدر با خطرات و عوارض ارتودنسی آشنا هستید؟

 

درمان ارتودنسی به منظور اصلاح ناهنجاری های موجود در مجموعه فکین و دندانها، و بازیابی عملکرد عادی آنها صورت می گیرد. در این روش که توسط ارتودنتیست انجام می شود، نسبت به مرتب و تراز کردن دندانها، و ایجاد تناسب و هماهنگی بین فک و دندان اقدام می شود. ارتودنسی با بهبود عمل جویدن، گفتار، زیبایی و در کل، سلامت عمومی و سلامت دهان، باعث افزایش راحتی و عزت نفس فرد، و نهایتا بهبود کیفیت زندگی او میشود.

بیشتر بخوانید... جلسه اول ارتودنسی

خطرات و عوارض ارتودنسی موضعی

·       صدمات وارده به مینای دندان

آسیب های وارد شده به مینای دندان می تواند شامل کلسیم زدایی، شکستگی و ترک خوردگی مینا باشد.

·       پوسیدگی

فضاهای کوچکی که در اطراف بریس های دندانی ایجاد می شود، می تواند محلی برای گیر کردن ذرات غذا و در نتیجه رسوب پلاک و تجمع باکتری باشد.

·       تغییر رنگ دندان

·       تحلیل رفتن ریشه

·       انکیلوزیس

انکیلوز به وضعیتی گفته می شود که در آن ریشه دندان به استخوانی که آن را نگه می دارد می چسبد. در چنین مواردی فقط بخش کوچکی از دندان در خارج از لثه قابل مشاهده است و اندازه آن از بقیه دندان ها کوتاه تر خواهد شد.

·       ایسکمی، پالپایتیس، نکروزیس

ارتودنسی دندانها را جابجا می کند و این امر باعث وارد آمدن فشار بر اطراف و از جمله بر رگهای خونی پالپ دندان می شود.

·       ژنژیویت

التهاب لثه بیشتر در اثر بریس ها اتفاق می افتد که شامل بریس های شفاف یا Invisalign یا بریس های فلزی هستند.

·       عقب رفتن لثه

در صورتی که التهاب لثه پیشروی کند، لثه تحلیل رفته، دچار عقب روی می شود.

·       بیماری پریودنتال

اگر بهداشت دهان بیمار مناسب نباشد، تحلیل لثه  می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود. بیماری پریودنتال یک بیماری باکتریایی مزمن است که بافت لثه را درگیر می کند و نهایتا به تخریب کامل لثه و استخوان آلوئولار فک می شود.

بیشتر بخوانید... ترتیب رویش دندانهای دائمی

·       خطرات و عوارض ارتودنسی مربوط به مفصل تمپوروماندیبولار

این مشکل باعث درد یا ایجاد صدا در مفصل فک می شود و هنوز ارتباط آن با ارتودنسی مشخص نیست. متخصصین معتقدند که قبل از اقدام به ارتودنسی بیمار باید از نظر اختلالات مفصل تمپوروماندیبولار (TMJ) چک شود تا افراد آسیب پذیر شناسایی شوند.

·       بازگشت ارتودنسی

یکی از خطرات و عوارض ارتودنسی بازگشت دندان ها به موقعیت قبل خود بعد از برداشتن بریس هاست. البته، چون این احتمال وجود دارد که در همه بیماران مقداری برگشت صورت بگیرد، غالبا از نگهدارنده برای پیشگیری استفاده می شود.

 

 

عوامل خونریزی دندان و قطع فوری آن

 

خونریزی دندان ها یکی از شایع ترین علل مشکلات و بیماریهای لثه است هرچند ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شده باشد. خونریزی گاه و بی­گاه دندانها میتواند به علت مسواک زدن محکم یا استفاده از دندان های مصنوعی باشد که به خوبی روی لثه ها قرار نگرفته اند. یکی از موارد شایع خونریزی دندان و قطع فوری آن، التهاب لثه است که علائم آن به شرح زیر است. با در ادامه با کلینیک تخصصی تاج دنتال همراه باشید.

تحلیل لثه ها

تحلیل لثه ها زمانی اتفاق می افتد که التهاب لثه به مراحل پیشرفته برسد. تحلیل لثه ها عفونتی ست که لثه، فک و بافتهای پیوندی که دندانها را به لثه پیوند میدهد را هدف قرار میدهد. تحلیل لثه ها باعث شل شدن و افتادن دندانها خواهد شد. خونریزی دندان و قطع فوری آن در بیماری تحلیل لثه ها رخ نمیدهد و باید اقدامات جدی­تری در این زمینه انجام داده شود.

جهت مطالعه و کسب اطلاعات پیرامون ونیر کامپوزیت اینجا کلیک کنید.

کمبود ویتامین ها

کمبود ویتامین c و ویتامین k درموارد خفیف باعث خونریزی دندان­ها و قطع فوری آن میشود اما در موارد شدید خونریزی به مدت زمان بیشتری ادامه می­یابد. برای مشخص شدن سطح این دو ویتامین در خون می توانید آزمایش خون بدهید و البته رژیم غذایی حاوی این دو ویتامین را نیز مد نظر داشته باشید.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

بسیاری از افراد به علت ماندگاری طولانی مدت پلاک دندانی و باکتریها روی سطح دندانها دچار اماس و التهاب لثه میشوند. با مسواک زدن دندانها این پلاکها از روی دندان شسته میشوند اما در صورت عدم شستشوی لثه و عدم استفاده از نخ دندان، این پلاکهای دندانی روی لثه ها باقی میمانند. اگر که پلاک ها روی لثه دندان باقی بمانند، رسوب کرده و باعث خونریزی دندان به شکل شدیدتری می شوند. تجمع پلاکهای دندانی در نزدیکی لثه ها منجر به التهاب آنها میشود.

علائم التهاب لثه ها

  • آماس لثه ها
  • احساس شوری در دهان و اطراف لثه ها
  • خونریزی لثه ها 

علت بند نیامدن خون دندان

به طور معمول علت بند نیامدن خونریزی دندان را باید در مشکلاتی چون هموفیلی، سرطان خون، کمبود پلاکت خون، مصرف دخانیات و کمبود شدید ویتامین های c و k جست و جو کرد. این مشکلات علاوه بر کاهش دادن سلامت دهان و دندان فرد به سیستم خونرسانی بدن و سیستم ایمنی فرد نیز ارتباط دارند.

حتما بخوانید... لمینت دندان قیمت

قطع فوری خونریزی دندان

·       با هیدروژن پراکسید دهان خود را بشویید

·       از کمپرس یخ یا آب سرد استفاده کنید

·       آب نمک قرقره کنید

·       نوشیدن چای سبز و استفاده از آن

 

 

 

ارتودنسی خانگی

 

از رایج ترین مشکلات دندان ها، بهم ریختگی و شلوغی آنها و یا وجود فاصله یا به اصطلاح علمی، دیاستم در دندان ها است. این اتفاقات می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، مثلا اندازه فک فردی کوچک و دندان های او بزرگ باشند، و یا بعد از رویش دندان های عقل، به علت در دسترس نبودن فضای کافی، به سایر دندان ها فشار وارد شده و دچار بی نظمی شوند.

اما گاهی به این دلیل که کسی فک بزرگی دارد، و یا دندان های او بیش از حد کوچک هستند، بین دندان هایش فاصله هایی دیده می شود که اصلا زیبا نیست.

خب راه حل این مشکل درمان ارتودنسی توسط بهترین متخصص ارتودنسی در تهران است؛ اما بعضی از افراد با ارتودنسی کردن مشکل دارند و یا توانایی مالی انجام آن را ندارند. (جهت مشاهده نحوه ارتودنسی دندان کلیک کنید.)

روش های خانگی که می توان جایگزین ارتودنسی کرد

برای حل مشکل دیاستم، یا وجود فاصله بین دندان ها، می توان از نوارهای مخصوص دندان و یا از براکت های DIY در منزل استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که باید هر شب به دور دندانی که می خواهید حرکت کند، نوار مخصوص دندان قرار دهید، و سپس این کار را آنقدر انجام دهید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید.

معرفی براکت ها یا نوارهای DIY در درمان خانگی ارتودنسی

براکت ها یا نوارهای DIY، از جمله محصولات صاف کردن دندان ها هستند که گفته شده که علاوه بر صاف نمودن دندان های کج، می توانند به مرور زمان فاصله موجود بین دندان ها را از بین ببرند. طبیعتا این نوارها هزینه خیلی کمتری نسبت به درمان ارتودنسی دارند، اما به کار گیری آنها خیلی هم ساده نیست.

آیا ارتودنسی تنها راه حل مشکل است؟

خبر خوب این است که؛ می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد. مانند:

روش باندینگ

این روش درمانی، روشی سریع و نسبتا بی خطر است.

نگهدارنده دندان ها

این روش، روشی به صرفه و کم خطر محسوب می شود، استفاده از نگه دارنده ها از آن جهت اصولی و مناسب است که دندان پزشک آنها را به صورت اختصاصی برای شما می سازد.

استفاده از ونیرهای دندانی

ونیرها روکش هایی برای دندان ها هستند، که به کمک آنها می توان عیوب دندانی مثلا وجود فاصله بین دندان ها را رفع نمود.

استفاده از کامپوزیت برای دندان های کج

می توان با هزینه ای بسیار کمتر از هزینه های ارتودنسی مشکلات کجی دندان ها و نیز فاصله بین دندان ها را رفع نمود.

بیشتر بخوانید... سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان

 

 

 
صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 صفحه بعد