همه ی ما می دانیم که کسب و کار بین المللی مسیر طولانی و پر فراز ونشیبی را طی کرده تا توانسته به مقاصد بین المللی خود برسد. درواقع برای این که شما بتوانید مدیریت کسب و کار خود را به سمت مرزهای بین الملی بکشانید می بایست، سیر طولانی و ناهمواری را طی کنید. اما رسیدن به این هدف، ارزش فراوانی دارد، و به نوعی نتیجه دلخواه و مطلوبی را، فراسوی تجارت داخلی به شما می دهد.

مفهموم مدیریت کسب و کار بین المللی

کسب و کار های بین المللی، مشاغلی هستند که خارج از مرزهای داخلی، شعبه و دفاتری داشته،که امور مربوط به خارج از ایران را انجام بر عهده دارند.
درواقع ممکن است که این شعبه های بین المللی، فعالیت های شعبه ایران را ادامه دهند و یا اینکه که فعالیت های جدیدی را جدا از شعبه اصلی خود، آغاز کنند.

شخصت حقوقی کسب و کارهای بین المللی

با توجه به اینکه شعبه های ایرانی، در خارج از ایران دفتر دارند، لذا هویت آن ها ایرانی است و صرفا دارای نماینده جهت پیشبرد امور خارج از ایران خود هستند. بدین معنی که، آن شرکت ایرانی است، اما امور مربوط به مشتریان خارجی خود را انجام می دهد. پس نتیجه میگریم که مشتریان این نوع شرکت ها صرفا در داخل ایران مشتری ندارند بلکه، مشتریان آن ها خارج از کشور هستند که تقاضای دریافت خدمات از شرکت های ایرانی را دارند.
چگونه یک کسب وکار خارجی را ایجاد کنیم؟
به بیانی دیگر، شما می توانید به راحتی در ایران سکونت داشته باشید، اما درآمد از کسب وکارتان، خارج از ایران باشد. با توجه به فضای دیجیتال امروزی، دیگر نیاز نیست که حتما به طور مستقیم و خارج از ایران دارای دفتر و شعبه باشید و می توانید از ایران نیز فعالیت های زیادی در حوزه کسب و کارتان انجام دهید.
البته لازم به ذکر است که درمورد تمامی مشاغل صدق نمی کند و یک سری از شغل ها را نمی شود بدین گونه هدایت کرد.
به طور مثال، مشاغلی مانند: رمز ارزها، مهاجرت، آنلاین شاپ های متفاوت و حوزه دیجیتال مارکتینگ را، می توان تحت عنوان کسب وکار های بین المللی دانست.

چگونه مشتریان بین الملی داشته باشیم؟

مدیریت کسب و کار بین المللی، صرفا بدین معنی نیست که شما برای جذب مشتری به خارج از ایران بروید، بلکه می توانید، از ابزارهای محتلف جهت بازاریابی و تبلیغ محصولات خود استفاده کیند.این موضوع، به خصوص زمانی که در دوران بیماری کرونا هستیم به روشنی قابل درک است. لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت های ایرانی به صورت غیر مستقیم فعالیت خود را در خارج از ایران، ادامه ادامه میدهند، و بدون آن که بخواهند برای تبلیغات خود، به خارج از ایران بروند، مشتریان خارجی را سمت کالا و خدمات خودشان هدایت می کنند.
به فرض مثال، تبیلغات و بازاریابی هایی که از طریق پلتفرم های مجازی صورت می گیرد، یکی از بهترین روش ها برای جذب مشتریان خارجی است. در واقع شما اطلاعات محصولات و خدمات خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته، و مشتریان، خود با بررسی نیاز هایشان، کالای خود را خریداری و یا از خدمات آن ها، استفاده می کنند.
روش دیگری که امروزه نیز کاربرد فراوانی در مدیریت کسب و کار بین المللی دارد، همکاری با اشخاص ایرانیست که، خارج از ایران فعالیت می کنند و به دو زبان نیز، مسلط هستند.
در واقع آن ها به عنوان نماینده یا بازاریاب، به مدیریت کسب و کار بین المللی، ارزش افزوده قابل توجه ایی و فروش بالایی را اضافه خواهند کرد.