خیلی مهم است که پدر و مادر توجه کافی به وضعیت دهانی و دندانی کودک خود داشته باشند و به طور منظم او را نزد دندانپزشک ببرند تا اگر نیاز به درمان ارتودنسی باشد از همان زمان اقدام کنند. انواع ارتودنسی برای کودکان وجود دارد که با توجه به نوع و شدت مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب با انواع روش‌های درمانی ارتودنسی کودکان آشنا خواهید شد و تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر خواهد بود.

 

انواع ارتودنسی کودکان

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از درمان ارتودنسی باید مشکلات را به موقع شناسایی کرد، به همین دلیل ارتودنسی کودکان یک راه حل اولیه برای پیشگیری از مشکلات دندانی در آینده است.

همانطور که در تمام درمان‌های موجود در حوزه دندانپزشکی برای بزرگسالان، هر بیمار نیازی منحصر به فرد و شخصی دارد، در کودکان نیز به همین صورت است. به همین دلیل است که انواع مختلفی از ارتودنسی برای کودکان نیز وجود دارد.

 

ارتودنسی پیشگیری

در ارتودنسی پیشگیری (interceptive) شاخه‌ای از دندانپزشکی است که در آن متخصص  ارتودنسی، رشد و تکامل دندان‌های کودک را به منظور تشخیص، پیشگیری و درمان هرگونه تغییر زیر نظر دارد. بنابراین کاربرد آن هدایت صحیح رشد دندان‌های دائمی است.

شروع این نوع از درمان ارتودنسی کودکان باید پس از رویش اولین دندان، یعنی یکی از دندان‌های ثنایای بالایی که معمولا بین شش تا هفت سالگی رخ می‌دهد، انجام شود.

 

ارتودنسی ثابت برای کودکان

یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین درمان‌های ارتودنسی برای کودکان، ارتودنسی ثابت است که بیشتر به بریس‌های فلزی معروف است. اما به لطف پیشرفت علم و فناوری انواع مختلفی از دستگاه‌های ارتودنسی وجود دارد که جایگزین خوبی برای بریس‌های فلزی هستند.

 

ارتودنسی محترک برای کودکان

اگر می‌خواهید مشکلات فرزندتان از نظر زیبایی و سلامت دندان با یک روش درمانی کمتر تهاجمی حل شود، یک جایگزین معتبر و کارآمد می‌تواند استفاده از ارتودنسی متحرک باشد. نوعی دستگاه ارتودنسی که این مزیت را دارد که می‌توان آن‌ را به راحتی و هر زمانی برداشت و سپس مجدد روی دندان کودک قرار داد.

این تکنیک به بیمار بهداشت دهان و دندان مطلوب‌تر و راحت‌تری را ارائه می‌کند و در عین حال زیبایی لبخند را بهبود می‌بخشد.

"اما در نظر داشته باشید که این روش برای موارد پیچیده‌ای که نیاز به درمان‌های تهاجمی‌تری دارند توصیه نمی‌شود."

 

ارتودنسی نامرئی برای کودکان

ارتودنسی نامرئی دیگر تنها درمانی مختص بزرگسالان نیست. حتی کودکان نیز این امکان را دارند که از تمام مزایای ارائه شده توسط درمان ارتودنسی نامرئی بهره‌مند شوند. برای ارتودنسی کودکان به صورت نامرئی، از روش‌های ارتودنسی شفاف و متحرک (الاینرها)، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی لینگوال استفاده می‌شود. الاینرها دستگاه‎هایی نامرئی و کاملا قابل جابه‌جایی هستند و کارایی آن‌ها دقیقا به اندازه دستگاه‌های ثابت است. ارتودنسی سرامیکی هم یک روش ارتودنسی ثابت نامرئی است که تنها تفاوت آن با براکت‌های فلزی، نامرئی بودن آن است. همچنین براکت‌ها در ارتودنسی لینگوال از بیرون کاملاً نامرئی هستند زیرا به داخل دندان متصل می‌شوند تا هنگام لبخند زدن کودک دیده نشوند.

 

"ارتودنسی لینگوال به خاطر درصد بالایی از بیمارانی که می خواهند مشکل دندانی خود را بدون نیاز به تغییر ناگهانی زیبایی با قرار دادن براکت های فلزی اصلاح کنند، ابداع شد."