یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال توکن سوزی است. بر همه افرادی که در این بازار به صورت تریدر حرفه ای مشغول هستند و یا هولدر ارزهای دیجیتال هستند، واجب است که از این اصطلاح مهم اطلاعات کافی داشته باشند. همانطور که می‌دانید مناسبات اقتصادی در ارزهای دیجیتال بر اعتماد کاربران به تیم سازنده یک کوین یا توکن بستگی دارد. در حقیقت در این بازار شیء مادی و یا چیز خارجی بین کاربران دست به دست نمی ‌شود. بلکه کلیه تراکنش ها بر بستر بلاک چین مبتنی بر اعتمادی است که افراد به آن شبکه بلاک چین دارند.

 

فرایند توکن سوزی چگونه است؟

توکن سوزی در حقیقت فرآیندی است که در آن بخشی از توکن های یک بلاک چین و یا یک ارز دیجیتال از درون تراکنش ها خارج می شود. این به آن معنا نیست که واقعاً توکن از بین می ‌رود. بر خلاف چیزی که از اسم آن بر می ‌آید در حقیقت توکن سوزی حذف خارجی توکن نمی ‌باشد. مساله این است که یک کیف پول تعریف شده با آدرس مشخص که رمز آن در دسترس کسی قرار ندارد، وجود دارد. توکن های مورد نظر با تعداد لازم به این آدرس انتقال داده می ‌شوند و برای همیشه از دسترس خارج می شوند. به این کار توکن سوزی می گویند. در حقیقت توکن های از رده خارج شده، برای همیشه در درون یک شبکه تراکنشی بلاک چین قفل می ‌شوند و هرگز نمی شود از آنها استفاده کرد.

 

توکن سوزی بایننس

یکی از شبکه های بسیار مشهور بلاک چین که صرافی بسیار بزرگی نیز دارد بایننس است. برای درک توکن سوزی می‌شود از مثال توکن سوزی بایننس استفاده کرد. در حقیقت اولین و مشهورترین نوع سوزاندن توکن ها مربوط به بایننس می باشد. در ابتدا قرار بر این بوده است که چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون کوین از بایننس تولید شود. اما در حال حاضر این تعداد بسیار کاهش یافته است.

در حقیقت تولید توکن بایننس همان ۲۰۰ میلیون خواهد بود اما به دلیل توکن سوزی های مداوم و مستمر این تعداد بسیار کاهش یافته است. بایننس حدود هر سه ماه یک بار به انجام این کار می پردازد. به این طریق که بر اثر اجماع نظر کاربران و تایید صرافی بایننس از موجودی کیف پول، توکن های مورد نظر با تعداد خواسته شده به آدرس یک کیف پول خارج از دسترس انتقال داده می‌ شوند. به این ترتیب هرچند که تعداد توکن های تولید شده توسط بایننس همان ۲۰۰ میلیون است اما تعداد کل توکن های در دسترس و قابل تراکنش بسیار کمتر از این تعداد خواهد بود.

 

آیا توکن سوزی بر دارایی تک تک افراد تاثیر دارد؟

یکی از سوال های بسیار شایعی که در این باره به وجود می ‌آید این است که آیا توکن های سوخته شده از دارایی کاربران و تریدرها در شبکه خارج می شود؟ پاسخ این سوال منفی است. در حقیقت بخشی از کوین ها و یا توکن ها به گونه ای از دسترس خارج می شود که در اختیار کسی نباشد. این بدان معناست که اگر در کیف پول خود فرضا مقداری شیبا دارید با توکن سوزی تیم توسعه دهنده هیچ تغییری در تعداد توکن های کیف پول شما ایجاد نمی ‌شود. به عبارت دیگر شما به همان تعدادی شیبا خواهید داشت که قبلا داشته اید. تمرکز بر توکن سوزی معمولاً توسط توسعه دهندگان به گونه ای است که آسیبی به کاربران و دارایی آنها وارد نکند.