بوم ناب کسب و کار چیست؟ بوم ناب کسب و کار به صاحبان مشاغل دید و وضوح کافی می دهد. این بوم به کارآفرینان و استراتژیست ها ابزاری برای تحلیل، سازماندهی و ارتقا کسب و کار می دهد و در عین حال تصویری از آینده پیش رو سازمان فراهم می کند.

بوم ناب کسب و کار توسط الکساندر استروالدر استراتژیست و کارآفرین معرفی شد که یک ارائه بصری از 9 عامل اصلی تشکیل دهنده هر کسب و کار موفق است. این یک نقشه راه است که به کارآفرینان کمک می کند تا با رویکردی منسجم تر کسب و کار خود را طراحی و مدیریت کنند.

دلیل محبوبیت بوم ناب کسب و کار سادگی آن است. بوم و یا کانواس کسب و کار به شما کمک می کند تا بدون غرق شدن در جزئیات تحلیل های پیچیده را به خوبی اجرا کنید. با وجود اینکه هر بوم به صورت اختصاصی برای هر کسب و کاری طراحی می شود اما همه آنها شامل 9 بلوک اصلی زیر هستند:

بخش های مشتری
گزاره ارزش
کانال ها
ارتباط با مشتری
جریان های درآمد
منابع کلیدی
فعالیت های کلیدی
شرکای کلیدی
ساختار هزینه ها

بخش های مشتری در بوم ناب کسب و کار

 

اولین بلوک در کانواس کسب و کار شناسایی مهم ترین مشتری سازمان است که این خدمات به او ارائه می شوند. یا به عبارت دیگر مشتریان هدف چه کسانی هستند؟ چه کار می کنند؟

و چرا باید محصول شما را بخرند و یا از خدمات شما استفاده کنند. هیچ سازمانی بدون مشتریان خود نمی تواند دوام بیاورد، بنابراین باید به بخش مشتریان در بوم مدل کسب و کار توجه ویژه ای داشته باشید.

یک تمرین عالی برای تعریف بخش مشتریان، طوفان فکری و تعریف پرسونای خریداران سازمان است. شخصیت خریداران تصویر خیالی از مشتری ایده آل و فرضی شما است. معمولا کاربران تصور می کنند برای تعریف شخصیت خریداران به روش طوفان فکری باید تمام مشخصات خریداران مانند سن، جنس، درآمد، شغل، نیاز ها و اهداف را تعریف کنند. با این حال در این مرحله نیازی به جزئیات این چنینی نیست و فقط به یک تصویر کلی از بخش مشتریان نیاز داریم.

  

گزاره ارزش در بوم ناب کسب و کار چیست؟

مرحله دوم در طراحی بوم مدل کسب و کار یا کانواس درک و تعریف گزاره ارزش سازمان و از همه مهم تر گزاره ارزش منحصر به فرد UVP است. دلیل اینکه مشتری ها در میان رقبای بازار به شما مراجعه کنند. کدام یک از مشکلات آنها را سازمان شما به بهترین شیوه حل می کند؟

هر گزاره ارزش شامل مجموعه ای از خدمات و کالاهایی است که متناسب با نیاز های پرسونای خریدار از بخش مشتریان است. در واقع یک تعاملی بین آنچه سازمان شما ارائه می دهد با دلیل و یا انگیزه مشتری ها برای خرید وجود دارد. چند سوال مهم زیر را برای تعیین گزاره ارزش منحصر به فرد باید از خودتان بپرسید:

خدمات سازمان بر کدام مشکل منحصر به فرد مشتری تمرکز و آن را حل می کند؟
خدمات شما مرتبط با چه مشاغلی است؟
چگونه گزاره ارزش ویژه شما مشکلات مشتری را به حداقل می رساند؟
چه خدمات و محصولاتی برای نیازهای اختصاصی مشتری ارائه می دهید؟