کسب و کار چیست؟

کارکردن در ذات انسان می‌باشد و پس از مدتی کسانی که کمی در کارشان عمیق می‌شوند، کارشان تبدیل به تفریح آنها می شود. در این میان برخی تصمیم می‌گیرند که درآمدشان را از طریق استخدام شدن به دست بیاورند و برخی نیز تصمیم می گیرند که برای خودشان کسب و کاری راه اندازی کنند و از این طریق درآمدزایی کنند.

کسب و کار فعالیتی است که در آن فرد با تامین کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان به درآمدزایی می‌پردازد. کسب و کار دسته های مختلفی دارد. برخی از این دسته‌ها از گذشته وجود داشته اند و برخی از آنها جز کسب و کارهای جدید به حساب می‌آیند.

اصولاً یکی از اهداف اصلی هر کسب و کاری رفع نیاز مشتریان است. طبیعتا هرکس که بهتر و خلاقانه‌تر این رفع نیاز را انجام دهد سود بیشتری به دست خواهد آورد، به همین دلیل است که گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که کسب و کارهای کوچک که به خوبی نیاز مشتریان را رفع می کنند بیشتر از کسب و کارهای بزرگ سود می‌کنند. فروش و کسب درآمد مانند جریان خون انسان می‌ماند. زمانی که این جریان با مشکل مواجه شود، کسب و کار نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

هر کسب و کاری به جز محصول و خدمتی که انجام میدهد به برخی از منابع مانند منابع انسانی، تجهیزات اداری و… نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز راه اندازی کسب و کار را برای شما شرح دهیم.

چه کسب و کاری راه بندازم؟

 

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که افراد در ابتدای راه اندازی کسب وکار با آن مواجه می‌شوند این است که آنها نمی‌دانند که چه کاری را انتخاب کنند و این کار را از چه طریقی شروعش کنند و به همین دلیل مدام تعلل می‌کنند.

سوال چه کسب و کاری راه بندازم به دو دلیل ایجاد می‌شود:

۱-نداشتن دانش کافی در حوزه‌های مختلف

به خصوص افرادی که سنین کمی دارند و تازه در ابتدای راه هستند، با بسیاری از مسیر‌های درآمدزایی آشنا نیستند و زمانی که شروع به تحقیق کردن می‌کنند با کسب و کارهای زیادی مواجه می‌شوند که همه آنها از درآمد خوبی برخوردار است و به همین دلیل میان راه‌های درامدزایی گیج می شوند و نمی‌توانند به درستی انتخاب کنند.

از همین جهت به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از جستجو کردن در میان کسب و کارهای مختلف، به خودشناسی توجه کنید. شما باید در ابتدا روحیات، استعدادها و مهارت‌هایی که دارید را بشناسید.

خودشناسی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید راه‌های درآمدزایی که راجع به آنها تحقیق می‌کنید را به سادگی‌ غربال کنید.

۲-عدم توانایی در تصمیم گیری

 

یکی دیگر از دلایل که افراد نمی‌دانند که چه کاری را شروع کنند عدم توانایی در تصمیم گیری است. آنها بین گزینه‌های مختلف گیر می‌کنند و نمی‌دانند که کدام کار را باید انتخاب کنند.

اصولاً افراد به سه دلیل نمی‌توانند تصمیمات درستی بگیرند.

۱-خطاهای شناختی

از آنجایی که مغز انسان بیشتر از همه قسمت‌های بدن به انرژی نیاز دارد و جریان خون و جریان اکسیژن در مغز بسیار بیشتر از سایر قسمت های بدن است، مغز به صورت خودکار تلاش می کند که با استفاده از میانبرها این مصرف زیاد انرژی را کاهش دهد.

یکی از میانبرهایی که در این بین به وجود می‌آید، خطاهای شناختی هستند. آگاه بودن به این خطاها بسیار می‌تواند فرآیند تصمیم گیری را سهل و آسان کند.

۲-عدم مسئولیت پذیری

زمانی که شما تصمیمی می‌گیرید ناخودآگاه با یک سری عوامل که نتیجه تصمیم شما هستند رو به رو می‌شوید که باید مسئولیت آنها را بپذیرید. بسیاری از افراد به دلیل فرار از این مسئولیت‌هاست که مدام تصمیم گیری را به تعویق می‌اندازند.

۳- ترس

به طور طبیعی زمانی که قصد انجام کاری جدید در زندگی را داریم، ترس‌های مختلفی به سراغ ما می‌ایند. ترس از شکست خوردن، ترس از نرسیدن به مقصود و….