آنتونی رابینز می گوید : ” زندگی من ، زمانی با یک تغییر روبرو شد که من از یک سوال قدرتمند در زندگی خودم استفاده کردم”. سوال قدرتمند یکی از مهم ترین مهارت های یک کوچ محسوب می شود و قرار است که در این مقاله در باب سوال قدرتمند در کوچینگ با یکدیگر صحبت کنیم.

سوال قدرتمند در کوچینگ

  • سوال قدرتمند چیست؟
  • مهارت سوال قدرتمند در کوچینگ
  • انواع سوال قدرتمند
  • ویژگی های سوال قدرتمند

بزرگترین تغییرات زندگی انسان ها در دنیای مدرن ، با پرسش های قدرتمند رخ می دهد. شاید برایتان عجیب باشد که پرسش قدرتمند چیست؟ و چطور می تواند چنین تاثیری بر روی زندگی ما بگذارد؟ پرسش قدرتمند ، درست مثل سایر پرسش ها ، از یک ساختار مشترک بهره می برد. اما چه چیزی در این سوال وجود دارد که آن را با تمام پرسش ها متفاوت می کند؟ اینجاست که باید به سراغ تعریف سوال قدرتمند برویم و آن را به لحاظ ساختاری مورد بررسی قرار بدهیم.

سوال قدرتمند چیست؟

در جهان امروز که تفکر ماشینی جایگزین تفکر انسانی شده است ، پرسش ها نقش کمرنگی در زندگی ما پیدا کرده اند. چرا که در دو دهه پیش اگر کسی از شما سوالی می کرد که شما آگاهی کامل به آن نداشتید ، باید از منابع مختلفی استفاده می کردید یا که به آن سوال به طور دقیق فکر می کردید و این باعث می شد که چند روزی از زمان خود را صرف تفکر و چالش تحقیق کنید . اما این روزها دیگر چنین شرایطی حاکم نیست.

شما می توانید با چند سرچ ساده ، جواب سوالات خودتان را در اینترنت پیدا کنید. و این باعث شده است که قدرت تفکر در ما رو به رکود برود.اما سوال قدرتمند، سوالی نیست که جواب آن در کتاب ها و اینترنت پیدا شود ، سوالی است که خود شما باید به آن پاسخ بگویید و سوالی است که خود شما باید به درکی درست از آن برسید.

اما طبیعی است که شما برای پاسخ به آن نیاز به آگاهی بیشتری دارید و بخشی از پاسخ به این سوال ، آمادگی ذهنی شما را شامل می شود. اما با این مقدممه گسترده می توانیم این گونه بیان کنیم که سوال قدرتمند ، سوالی است که ما را به فکر می اندازد و این تفکر برای ما چالشی را ایجاد می کند که به کمک آن می توانیم به یک تفکر خلاق دست پیدا کنیم.

این تفکر خلاق به ما کمک می کند که بسیاری از پتانسیل ها و توانایی های نهفته زندگی خودمان را بیابیم و به زبان ساده مسیر زندگی را به درستی جستجو کنیم.

ولی روی دیگر سکه این مسئله است که برای پرسش این سوال ما نیاز به یک آگاهی داریم و این آگاهی را کوچینگ در اختیار ما قرار میدهد. در واقع یک کوچ با توجه به شناختی که از ما پیدا می کند و با توجه به درکی که از داده های ما تحت تاثیر مهارت گوش شنوا به دست آورده است ، می تواند به ما کمک کند که بهترین سوال قدرتمند را از خودمان بپرسیم.

مهارت سوال قدرتمند در کوچینگ

مهارت سوال قدرتمند در کوچینگ ، یکی از مهارت های اساسی در کوچینگ است. در واقع زمانی که یک مراجع به یک کوچ مراجعه می کند ، با توجه به شناحتی که از ساختار کوچینگ دارد ، به دنبال این است که از یک وضعیت موجود ، به یک وضعیت مطلوب برسد. یکی از راه هایی که می تواند او را به این نقطه برساند ، جایی است که یک کوچ سوال قدرتمند از او می پرسد.

در واقع سوال قدرتمند نتیجه ای است که یک کوچ از طریق داده های مهارت گوش شنوا ، بدست می آورد و سعی می کند با بازخوردی درست آن را به مراجع منتقل کند. سوال قدرتمند نتیجه ای از مجموعه ی مهارت های یک کوچ در برابر یک مراجع است.

انواع سوال قدرتمند در کوچینگ

سوال قدرتمند در کوچینگ ، به دو بخش تقسیم می شود. در یک حالت کلی ما دوسوال هایی که سوال بسته هستند و سوال هایی که سوال باز هستند. تفاوت سوال های بسته و سوال های باز در نتیجه این دو سوال است. اما بهتر است که ابتدا سوال باز و بسته را تعریف کنیم. البته باید به این امر هم توجه داشت که هر کدام از این نوع سوال ها ، می تواند نتایج مختلفی داشته باشد.