چگونه لاغر شویم؟

جراحی لاغری انواع مختلفی دارد که اغلب با محدود کردن مقدار غذایی که فرد روزانه مصرف می کند، باعث کاهش وزن وی می شوند. برخی از این جراحی ها نیز با تاثیر بر نحوه ی گوارش غذا و جذب مواد مغذی به فرد کمک می کنند. با این حال همه ی انواع این جراحی ها می توانند خطرات و عوارضی مانند عفونت، فتق و لختگی خون را به دنبال داشته باشند. جراحی لاغری انواع و مدل های مختلفی دارد که در اینجا به دو مورد از عمل لاغری اشاره میکنیم.

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از روش های جراحی لاغری و درمان چاقی بیش از حد است که در آن، شکل و اندازه ی معده از یک توپ فوتبال به یک موز تغییر می یابد. عمل اسلیو شامل حذف قسمت بالایی معده به نام فوندوس(Fundus) می شود که هورمون گرلین در آنجا تولید و ترشح می گردد. این هورمون، کنترل کننده ی اشتهاست و علامت گرسنگی را به مغز می فرستد.

جراحی بای پس معده

در واقع عمل بای پس معده شامل دو مرحله است:

  • در مرحله ی اول، معده به دو قسمت تقسیم می شود که قسمت بالایی (کیسه) کوچک تر است و حدود ۲۸ گرم غذا را می تواند در خود جای دهد.
  • در مرحله ی دوم، قسمتی از روده ی کوچک به سوراخ کوچکی در کیسه متصل می شود. غذایی که خورده می شود، از کیسه به روده ی کوچک رفته و بنابراین، بدن کالری کمتری جذب می کند.

لاپاراسکوپی

 

در طول لاپاراسکوپی، جراح شکاف هایی به طول ۳ تا ۵/۳ سانتی متر در پایین شکم ایجاد می کند. سپس، لوله ی نازکی به نام کانولا وارد آن ناحیه می شود تا شکم را با گاز کربن دی اکسید متورم سازد. پر کردن شکم با گاز باعث می شود تا پزشک بتواند اندام های شکمی را بهتر و واضح تر ببیند.